nuffnang ad

Wednesday, November 28, 2012

Resepi Chicken Adobo / Ayam Adobo

Malam tadi aku masak chicken adobo ni untuk makan malam. Nuar suka, Amirul pun suka. Amirul sampai bertambah-tambah nasi. Budak kecik tu dah la tak sabar. Aku gi dapur sebab nak tambah nasi untuk dia, terus dia menangis sebab ingat aku dah tak nak kasi dia makan. Ish, hati emak ni mana sampai nak buat anak macam tu.

Ni sebenarnya makanan orang Filipina. Bos aku dulu pernah la nak masakkan untuk kitorang. Tapi sebab dia bukan Islam, macam was-was pulak nak makan. Baik aku Google je resepi ni, lepas tu masak sendiri. Sebelum masak ni, aku dah siap-siap tanya teammate aku yang orang filipina juga. Yela, mesti la nak tau, masakan ni berkuah ke, kering ke.

Ok, ni bahan-bahan dia. Cukup untuk keluarga kecik aku ni makan.

4 ketul ayam saiz sederhana
1 labu bawang besar - dihiris halus
2 ulas bawang putih - dicincang
1 sudu kecil cuka
1 sudu kecil kicap pekat
1 sudu besar kicap cair
1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil minyak masak
50ml air
Garam

Ok, cara memasak pulak.

Mula-mula gaulkan ayam dengan bawang besar, bawang putih, cuka, serbuk lada hitam, minyak masak dan air.

Bila semua dah sebati, barulah jerang dengan api yang sederhana. Tutup dengan tutup periuk.

Bila dah mendidih, baru masukkan kicap cair dengan kicap pekat. Kalau nak masin, boleh la letakkan garam. Tapi aku tak letak garam pun, sebab aku masak ni untuk si kecik tu makan sekali.

Teruskan masak sampai air kering.

Lepas tu, masak dengan api yang paling perlahan. Masak sampai bahan-bahan tu jadi sticky, macam yang aku masak ni.



Sedap dan senang dimasak. Lauk ni tak pedas, jadi Amirul pun boleh makan sekali. Tak payah pening-pening nak masak lain untuk dia.

Sebab lauk ni tak pedas, aku aku sayur Chap Chai (ejaan aku hentam, yang penting ada bunyi, hehehe) yang pedas.



Nuar pulak makan dengan sambal tempoyak. Maka lengkaplah makan malam kami yang simple. Biar simple, yang penting sedap kat anak tekak.

:)

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment