nuffnang ad

Tuesday, November 20, 2012

Cemburu La Tu

Semalam ada la artis yang umumkan yang dia dah positif mengandung walaupun baru bernikah 16 hari. Tahniah la kepada pasangan artis tu.

Tapi kan ada banyak sangat mulut manusia yang busuk, sibuk je nak komen benda-benda yang negatif. Tu la namanya bunting pelamin.

Kalau ikut otak manusia yang dengki, memanglah tak logik bila nikah baru 16 hari tapi usia kandungan dah 1 bulan. Tapi dari segi perubatan, usia kandungan dikira dari tarikh terakhir perempuan tu period. Dan bukannya dari tarikh sperma tu bersatu dengan ovum.

Lagipun, sekarang alat pengesan kehamilan semua dah canggih. Baru beberapa hari mengandung dah boleh kesan dah. Tak payah nak tunggu tarikh yang sepatutnya period.

Teringat pengalaman aku sendiri. Masa tu punyalah berharap nak pregnant. Setiap bulan nak check pregnant ke tak, guna alat pengesan tu, membazir duit je beli alat tu selalu, hahaha.

Satu hari ni, aku rasa tak sedap badan. Macam biasa pergi gatal-gatal check guna alat tu. Sekali nampak satu line je, hampa dah.

Setengah jam lepas tu, bila aku tengok balik alat tu, nampak pula satu line lagi. Dah melompat-lompat gembira dah. Tapi bila baca balik instruction dekat kotak tu, dia kata abaikan result selepas setengah jam. Dah berbelah bagi dah hati aku ni, sebab masa tu pun period aku belum due lagi. Lagi 2 hari baru period aku sepatutnya datang.

Tapi hati aku yang degil ni tetap rasa aku pregnant. Lepas Nuar balik, kitorang pergi klinik. Doktor pun kata mustahil aku pregnant sebab period aku tak due lagi. Tapi bila dia tengok alat pengesan yang aku bawa tu, terus dia kata, ni memang sah pregnant.

Dan dan tu dia kata aku salah kira tarikh period aku. Cis mana ada salah. Aku catat kot tarikh period aku setiap bulan, sebab masa tu memang mengharap sangat nak pregnant.

Apa yang aku cuba sampaikan dekat sini, possible je untuk kesan yang kita ni pregnant walaupun period tak due lagi.



Besar dugaan orang perempuan, bila lambat pregnant, orang mengata. Bila cepat pregnant pun orang mengata. Bila jarak antara anak tu dekat, orang mengata. Bila jarak antara anak tu jauh, pun orang mengata. Mungkin diorang lupa yang ini semua rezeki dari Allah, kita hanya mampu berusaha dan berdoa.

Bila tengok balik gambar Amirul waktu baby, rasa rindu sangat. Bila tengok baby orang lain, rasa geram sangat. Mungkin ni petanda untuk aku tambah anak lagi :)

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment