nuffnang ad

Tuesday, January 8, 2013

Soalan Yang Susah Nak Jawab

*Maaf, entri agak sensitif. Sekadar ingin berkongsi.

Wah memang susah nak jawab, lebih-lebih lagi untuk orang kurang ilmu macam aku ni. Nasib baik soalan ni tak diajukan dekat aku, huhuhu.

Alkisahnya, ada satu mamat Arab ni tanya dekat seorang kawan perempuan aku. Soalan dia lebih kurang macam ni...

Normalkah untuk anak dara Islam dekat negara ni tak dara lagi.

Mamat tu kata, benda ni adalah abnormal dekat negara dia, tapi nampak macam normal dekat sini.

Dah banyak jenis perempuan yang mamat ni dah jumpa dekat sini, sampai dia buat kesimpulan macam tu.

Sekarang ni dah akhir zaman. Aku sendiri pun pernah je jumpa perempuan yang tak segan silu nak mengaku pasal benda ni.

Ada je perempuan yang buat pandangan 'jijik' dekat perempuan yang tak pernah pergi clubbing. Macam satu kesalahan pula kalau perempuan zaman sekarang tak pergi clubbing.Tengok, kan dah terbalik ni.

Siapa yang bersalah dalam hal ni? Mak bapak yang tak pandai nak didik anak? Zaman teknologi yang menghapuskan garisan antara pahala dan dosa? Pengaruh rakan-rakan? Nipisnya iman?

Hmmm, susah nak ditentukan faktornya. Nak kata mak bapak tak pandai didik anak? Tak adil tuduhan tu. Sebab semua mak bapak nak kan yang terbaik untuk anak diorang.

Budak-budak zaman sekarang ni, ramai yang bijak. Tapi kebijaksanaan tu digunakan dekat tempat yang salah. Contohnya, waktu keluar rumah, pakai baju sopan je. Tapi lepas tu, terus tukar baju lain. Tak cool la pakai sopan-sopan ni kan? Banyak lagi lah benda-benda bijak yang diorang buat, susah otak aku nak fikir. Almaklumlah dah melepasi zaman budak-budak, huhuhu.

Aku pun ada discuss pasal isu ni dengan kawan aku tu. Kitorang pun pernah muda, pernah enjoy sesuka hati kitorang. Dan kitorang bersetuju yang ada benda kita boleh melebihi limit. Tapi ada benda yang langsung tak boleh over limit.

Aku pun tak nak lah sentuh isu ni dengan lebih mendalam, sebab diri aku sendiri pun tak betul lagi. Ni aku nak highlight beberapa benda.

1) yang perempuan kena pandai jaga diri sendiri, jangan sampai maruah tergadai. Yang lelaki pulak, jangan lah asyik fikir nak rosakkan anak dara orang. Buat jahat, dibalas jahat. Ingat tu.

2) Mak aku kata, boyfriend adalah orang yang paling tak boleh percaya. Sebabnya kita sayang dia, apa yang dia minta, senang je kita bagi.

3) seorang kawan aku kata, walaupun sayang setengah mati dekat boyfriend, jangan sesekali bagi benda tu. Walaupun korang percaya yang korang akan kahwin sekalipun. Sebab dibuatnya boyfriend tu meninggal sebelum korang kahwin, ha siapa yang rugi?

4) jangan sampai mengandung luar nikah, jangan sampai buang anak. Hancur luluh hati aku bila tengok berita ada bayi yang dihurung semut, bayi yang disumbatkan dalam lubang tandas. Orang yang teringin nak dapat anak, susah sangat nak dapat. Yang korang ni sedap-sedap je nak buang.

5) kalau dah jumpa pasangan yang sesuai tu, kahwin je la. Tak payah nak buat majlis besar-besar. Tapi ni lah silapnya orang Melayu kita. Bila ada orang yang buat majlis kecil-kecilan, ramai lah pula yang nak jadi mulut tempayan, mengumpat je kerjanya.

Ok lah, kering idea dah. Nanti aku membebel lagi.

Babai.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment