nuffnang ad

Monday, December 31, 2012

Kuih Cara Berlauk Emak Amirul

Ni semalam punya cerita, tapi harini baru nak update. Almaklum lah, orang ada anak kecik, mana ada masa. Cis, alasan.

Semalam punya lah malas, nak bangun pagi pun malas. Sebab malas punya pasal, aku masak maggi je untuk sarapan. Tapi walaupun malas, maggi tu aku tumis yer, tak ada lah setakat rendam air panas je, huhuhu.



Pagi dah malas, petang terpaksa la rajin. Mak buat kuih cara berlauk uolls. Hari sebelum tu dah beli acuan buah cermai tu. Nuar tanya, nak buat apa benda ni. Aku kata nak buat kuih cara berlauk. Dia dah buat muka pelik, dia kata tak pernah dengar pun kuih ni.

Makanya, petang semalam kami 3 beranak bertapa dekat dapur. Nuar tolong cincang ayam. Amirul tolong berkemas. Aduh, tension mak!!




Ni la intinya, senang sangat nak buat. Macam buat inti karipap je.





Hehehe, selekeh kan. Nak buat macam mana, baru kali pertama. Dah la buat terkocoh-kocoh sebab nak tengok Raikan Cinta Maria Elena. Adunan kuih pun senang nak buat, macam adunan roti jala je. Tapi lagi senang dari roti jala. Sebab adunan untuk roti jala tak boleh terlalu pekat atau terlalu cair.



Adunan yang aku buat ni boleh dapat 36 biji. Mula-mula tu risau gak kalau membazir, dah la yang nak makan tu 3 orang je. Sekali, rupanya tak cukup. Menurut kata Nuar (yang aku tak berapa nak percaya tu), Amirul makan lebih dari separuh.

Bila kuih ni dah masak, aku tunjuk kat Nuar, dia kata "oh, kuih ni", dengan nada ala-ala frust. Hahaha, frust pun, habis gak kuih aku.

Aku malas nak buat kuih ni selalu, sebab malas nak cincang ayam. Tapi Nuar kata...

"Eh eleh, cincang ayam je. Tengok Nuar buat, senang je"

Ok, taktik berjaya!!! Lain kali, boleh suruh dia cincang ayam lagi. Kalau tak nak tolong, tahun depan baru aku buat lagi kuih ni.

Ok dah, tu je. Bye...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment