nuffnang ad

Tuesday, January 22, 2013

Si Penjual Bunga

Ni cerita minggu lepas, macam biasa la aku kan memang slow bab nak update blog ni, hehehe.

Sabtu lepas, lepas temankan Nuar pergi majlis kenduri kahwin dekat rumah kawan dia, aku duk gedik-gedik ajak pergi Jalan TAR pulak. Nak cari tudung kononnya, dah lama tak ada tudung baru. Alasan!!!

Waktu dekat area Bukit Bintang, kereta kitorang berhenti dekat traffic light. Tiba-tiba Nuar tanya, 'Minn, nak bunga?' Sebab ada seorang budak lelaki lebih kurang umur 7-8 tahun, pergi dekat setiap kereta yang berhenti, ketuk tingkap kereta untuk jual bunga tu. Aku cakap dekat Nuar yang aku tak nak.

Tapi bila aku tengok muka budak tu, aku rasa macam kesian pulak. Dia letak tangan dekat mulut dia, tanda nak cari duit untuk makan. Hati aku selaku mak-mak ni rasa macam tak sampai hati pulak.

Aku suruh Nuar panggil budak tu. Kitorang hulur RM5. Budak tu hulur pulak bunga ros tu sambil cakap, RM10 satu. Aku cakap dekat budak tu, aku tak nak bunga, aku hanya nak bagi je duit tu. Tapi budak tu terus lari, tinggalkan bunga dekat aku.

Aku dah rasa macam bersalah pulak. Dia nak jual bunga tu harga RM10, tapi aku bagi RM5 je. Mesti dia kena marah dengan mak bapak dia, atau pun taukeh dia sebab jual bunga discount 50%. Niat asal nak menolong, tapi dah menyusahkan dia pulak.

Kadang-kadang benda macam ni adalah sindiket, tapi aku tak sampai hati. Aku rasa ramai lagi rakyat Malaysia yang 'berhati mak-mak' macam aku ni, sebab tu banyak sindiket peminta sedekah wujud, huhuhu.

No comments:

Post a Comment