nuffnang ad

Monday, March 4, 2013

Tak Ada Kesedaran Sivik Langsung



Punyalah besar poster dilarang merokok ni, tapi selamba je mamat tiga orang depan meja ni hisap rokok. Dah la kawasan ni ber'aircond', tak pasal-pasal je aku pun terhidu asap rokok ni.

Kalau rasa korang ni dah lama sangat hidup, tak payah la libatkan orang lain. Kami nak sihat dan hidup lama lagi. Dah la asap bau busuk, habis semua satu badan aku bau rokok. Kang tak pasal-pasal Mak aku kata aku hisap rokok. Dah la hidung Mak aku tu sensitif, senang-senang je dia nak detect orang hisap rokok.

Nak tegur diorang ni, tapi takut sebab muka macam ganas je, huhuhu. Lagipun zaman sekarang ni tak boleh nak tegur orang sesuka hati. Silap tegur, ada jygak yang kena pukul. Tak pun dia hantar hantu raya ikut kita balik. Orang sekarang semakin 'sakit'.

Tapi tak pe la, aku cuba berfikiran positif. Mungkin mamat 3 orang ni tak faham bahasa omputih, sebab tu dia bantai gak merokok. Mungkin lepas ni poster dilarang merokok patut dibuat dalam 4 bahasa. Bahasa Melayu, bahasa Inggeris, Bahasa Tamil dengan Bahasa Mandarin.

Tapi mungkin juga belum mampu menyelesaikan masalah ni sepenuhnya kalau si perokok tu bangsa asing yang tak faham keempat-empat bahasa ni. Sigh...

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment