nuffnang ad

Friday, March 15, 2013

Alahai Anak Emak

Semalam kitorang gi Melaka sebab abang ipar aku sakit. Sebab aku memang la sangat tak sibuk dekat office ni, so baik aku ikut je. Budak kecik tu pun harus la ikut jugak.

Bila dah sampai Melaka, diorang ni cadang nak bawa abang ipar aku ni pergi mendapatkan rawatan. Aku malas nak ikut, susah nak bawak budak kecik tu. Dia akan lasak sangat. Maka tinggal la kami di rumah abang ipar.

Kebetulan pulak abang ipar aku ni ada anak yang sebaya dengan Amirul, nama dia Haziq. Kira sepupu la dengan Amirul. Tapi Haziq ni 5 bulan lagi tua dari Amirul.


Dekat bawah tangga rumah tu ada la satu kereta mainan. Si Amirul dah mula jeling-jeling mainan tu. Tapi sebagai mak, haruslah aku halang dia untuk sentuh mainan tu. Mana boleh pegang mainan orang sesuka hati kan.

Sekali, si Haziq ni keluarkan pulak kereta tu kat ruang tamu. Apa lagi, dengan lajunya Amirul berjalan ke arah kereta tu dan cuba untuk merampas. Terus merengek si Haziq tu. Aku pun cepat-cepat bawak Amirul keluar rumah. Kitorang ni tetamu, kenalah mengalah. Lagi pun aku tak nak benda ni jadi tabiat Amirul, suka-suka hati nak rampas barang orang.


Tapi Amirul ni nak jugak kereta tu, dah bawak main kat luar rumah pun, dia masuk balik dalam rumah. Dia nak jugak kereta tu. Duk menarik-menarik la kereta ni antara diorang. Setiap kali ada adegan tarik-menarik ni, memang la Amirul yang menang. Terus merengek lagi Haziq tu. Aduhai, aku pulak yang susah hati dengar si Haziq ni merengek. Susah betul nak alihkan perhatian Amirul dari kereta tu.

Bila Haziq tak main kereta tu, baru la aku biarkan Amirul main.


Dah puas main, biras aku, emaknya si Haziq ambil nasi, nak kasi Haziq ni makan. Tapi Haziq ni tak nak makan. Mak dia kata, memang Haziq ni susah makan.

Bila nampak je makanan, terus Amirul ni berdiri dekat depan pinggan tu sambil menganga sebesar-besar alam. Dia pulak sibuk nak makan. Padahal Amirul dah makan dah, makan banyak pulak tu.

Tapi bila nampak orang lain makan, dia nak makan jugak lagi. Alahai...

Jadi, kesimpulan yang aku boleh buat. Amirul ni memang tak boleh nampak apa yang orang lain ada, dia pun nak jugak. Perangai ni ok sebenarnya, kalau kita fikir dari sudut yang positif. Sebab dia kan cuba capai apa yang dia nak. Contohnya, tak boleh tengok orang lain dapat nombor satu dalam kelas, jadi dia akan cuba dapatkan nombor satu jugak.

Tapi jangan pulak gunakan cara kotor untuk dapatkan sesuatu tu. Kadang-kadang sesuatu yang kita nampak buruk tu, ada kebaikannya. Cuma kita kena pandang dari sudut yang positif.


Walaupun Amirul lasak, Mommy sayang jugak dekat awak, wahai Amirul Hadif (Pemimpin yang Bermatlamat).

* Gambar ni semua dekat rumah kami, bukan gambar semalam.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment