nuffnang ad

Monday, March 18, 2013

Kita Tak Tahu Nasib Kita Lagi

Hari Sabtu lepas kitorang gi Melaka lagi, melawat abang ipar yang sakit. Tapi kali ni melawat dekat hospital pulak.

Aku ni sebenarnya berat hati sikit kalau nak pergi hospital melawat orang sakit ni. Ada dua sebab. Sebab pertama, aku tak suka bau hospital. Tak suka bau ubat, tak suka bau makanan hospital. Sebab aku duk teringat dekat arwah uwan aku. Sebelum dia meninggal dulu, beberapa kali jugak dia masuk hospital. Jadi, aku macam teringat kenangan pahit dekat situ :(

Sebab kedua, aku sedih tengok pesakit lain yang tak ada orang lawat. Masa arwah uwan masuk hospital dulu, masa melawat tu memang meriah. Anak-anak, cucu-cucu, cicit-cicit semua datang melawat. Lagi-lagi keluarga Mak Teh, sebab anak Mak Teh je ada 8, cucu pulak ada berbelas-belas. Memang meriah habis. Dah la semua pun mulut memang riuh. Oh, keluarga kami memang bermulut riuh, hehehe.

Setiap kali waktu melawat, memang sah ramai yang melawat. Selalunya Mak yang akan teman uman dekat hospital, kadang-kadang bergilir dengan Mak Teh. Teringat lagi kali pertama uwan masuk hospital. Waktu tu aku tengah cuti semester, bulan puasa dan Lia tengah SPM.

Tiba-tiba datang rasa tanggungjawab sebagai kakak sulung. Selama ni Mak yang masak nasi, panaskan lauk untuk sahur. Kitorang bangun, semua makanan dah dihidang atas meja, nasi pun mak dah letak dalam pinggan. Tinggal nak menyuap je lagi.

Tapi bila Mak dekat hospital, aku sebagai anak sulung, kena la ambik tanggungjawab tu. Tapi Mak dah pesan, malam sebelum tidur tu masak nasi siap-siap, takut tak sempat nak masak pagi-pagi. Aku dengan Abah kena kunci jam masing-masing, biar ada banyak jam yang berbunyi. Mak kata jangan risau, Abah biasa bangun pagi.

Yang paling merisaukan, Lia tengah SPM waktu tu. Aku takut sangat, kalau terlajak tidur, lepas tu Lia tak sempat ambik SPM. Tapi nasib baik tak terjadi langsung benda tu.

Satu lagi yang merisaukan ialah perangai Lia yang suka risau tak bertempat tu. Dia suka la nak nangis-nangis sebab tak confident dengan jawapan dia tu. Padahal satu soalan je pun yang tak confident, bila keluar result, boleh je dapat A. Tapi dia punya nangis tu macam dia nak fail je paper tu. Dan perangai tu dia bawak la sampai masuk UKM. Telefon Mak nangis-nangis kata dia akan fail. Mak aku pun risau dah, terus buat sembahyang hajat semua. Bila keluar result dapat la B (ke B+), weh jauh lagi dari nak fail tu. Mati la aku, kutuk dia kat sini, huhuhu.

Ok, melalut jauh dah ni. Bila pergi Hospital Melaka hari tu, dekat sebelah katil abang ipar ni ada la seorang pak cik tua. Terbaring je. Tangan dia kena ikat dekat katil sebab takut dia lari. Yang paling kesian takde siapa pun yang datang melawat.

Bila ada 2 orang doktor datang melawat, telinga kepochi aku ni sibuk je nak mendengar. Diorang nak buat apa entah yang memerlukan kebenaran waris. Tapi masalahnya pakcik ni dari rumah warga tua, tak ada waris. Kesian kan? Mesti dia sedih tengok pesakit lain ada pelawat, tapi dia tak ada orang pun yang nak datang melawat.

Sedih gila aku tengok. Terus terfikir, apa pulak nasib aku nanti? Anak-anak nak jaga tak bila aku sakit?

Dan aku berdoa yang sayang aku dekat mak bapak aku tak akan berkurangan, supaya diorang tak perlu nak lalui apa yang pakcik tu lalui. Amin...

No comments:

Post a Comment