nuffnang ad

Tuesday, December 4, 2012

Negaraku

Hari ni konvo adik lelaki bongsu aku. Oh, tapi tu cerita next entri la sebab mata dah ngantuk ni, malas nak menaip dah.

Time konvo tadi ada la nyanyi lagu Negaraku. Seingat aku, dari sekolah tadika lagi aku dah diajar untuk berdiri tegak waktu nyanyi atau dengar lagu Negaraku. Tadi waktu kumpulan koir tu nyanyi lagu Negaraku, aku boleh nampak dalam 95% juga orang yang berdiri. Kiranya, rakyat Malaysia ni masih menghormati lagu Negaraku.

Tapi seorang perempuan yang duduk sebelah aku ni tak berdiri. Suka hati kau lah kan, tu hak individu. Sekali aku dengar dia cakap macam ni, 'Aku nak tengok nanti, masa baca doa, orang tadah tangan ke tak'.

Terkedu jugak aku bila dengar dia cakap macam tu. Dah la tak nak berdiri masa lagu Negaraku, boleh pulak cakap macam tu lagi.

Bila masa baca doa, aku tengok semua orang pun tadah tangan. Yelah, doa tu dibaca untuk kesejahteraan orang-orang yang konvo, untuk mak bapak orang yang konvo. Mestilah kita akan amin kan doa tu. Majoriti tetamu yang datang hari ni sebab yang konvo tu adalah anak diorang, adik diorang, anak saudara diorang, boyfriend girlfriend diorang. Mestilah nak doakan untuk diorang.

Kalau ikut kepala otak aku ni senang je. Kalau tak nak hormat lagu kebangsaan negara sendiri, kalau tak nak hormat negara sendiri, pergi je tukar warganegara tu. Senang cerita.

Aku tengok ramai kawan-kawan aku yang nak apply kewarganegaraan satu negara ni. Terpulanglah, itu hak individu. Tapi baru aku tahu, neagara yang diorang nak pergi tu, WIFI dia ada limit. Dekat Malaysia tu tak ada limit pun (sekurang-kurangnya setakat hari ni), kau gunalah sampai muntah.

Apa pun, Happy Graduation, baby brother...


No comments:

Post a Comment