nuffnang ad

Monday, December 24, 2012

Happy Graduation, Baby Brother

Ni memang cerita yang sangat dah berlapuk. Tapi tak kira, nak update jugak. Memang dasar perempuan degil kan, huhuhu.

Akhirnya, adik lelaki bongsu aku dah konvo pun. Konvo dah adik aku, kejap je rasa. Nanti tiba-tiba dah nak kahwin pulak. Tapi kau jangan nak gatal-gatal kahwin cepat.


Baru konvo untuk diploma, sekarang dia tengah sambung degree. Waktu diploma, budak kecik ni buat Diploma in Banking, Degree dia buat Finance. Alkisahnya, mamat ni dulu waktu sekolah teknik buat kejuruteraan awam.

Tapi ada seorang kakak dia ni (aku la tu, huhuhu), rasa yang adik dia ni memang tak sesuai nak jadi engineer. Memang tak sesuai langsung, sebab dia ni sibuk nak jaga penampilan je. Tak suka nak buat kerja-kerja yang berpeluh, kerja-kerja yang kotorkan baju. Jadi sebagai kakak yang bertanggungjawab, aku pun suruh dia buat Diploma in Banking tu.


Bila dia dah habis diploma, dia kata nak sambung buat International Business. Tapi lagi sekali, kakak dia yang penyibuk tu suruh buat Finance. Sebagai adik yang taat, memang dia buat Finance pun sekarang ni. Tak sangka, kau ikut cakap aku kan, hehehe.


Sekarang ni kakak yang penyibuk tu, sibuk pulak suruh sambung Master. Dia tak nak pulak buat Master, sibuk je nak suruh orang lain buat Master. Certified Practising Accountant dia yang separuh jalan tu, entah bilalah dia nak habiskan. Sibuk dengan hal orang lain, hal sendiri terabai, huhuhu.

Disebabkan kakak yang penyibuk ni rasa dia antara orang yang mendorong kejayaan adik kecik dia ni, maka dia pun sibuk-sibuk nak pergi tengok adik dia konvo. Kakak penyibuk yang lagi satu pun nak ikut jugak. Satu-satunya anak saudara pun sibuk nak ikut.


Tak sampai hati nak tinggalkan budak kecik ni kat day care di saat-saat mak dia bergembira. Nasib baik dia tak buat perangai sangat.


Budak kecik ni tidur je, tak heran langung dia dengan keadaan sekeliling yang bising.


Tengok, bukan main lena lagi. Sebelum lena ni, sempat jugak dia mengacau kitorang makan. Dah kenyang semua, dia pun tidur. Dapatlah mak dia berehat sambil cuci-cuci mata, sebab dia lena dekat pangkuan Lia. Lia pulak dengan baik hati, nak pangku budak ni, tak nak kasi aku pangku. Dalam hati aku dah melonjak keriangan dah. Bolehlah aku pergi ambil gambar sesuka hati, hahaha.



Gambar Pro Canselor pun aku sempat ambik tau. Gambar-gambar ni semua ihsan dari camera Lia. Waktu ni camera aku Nuar bawa pergi outstation. Nasib baik ada camera Lia. Tu pun sebenarnya camera ni dah tertinggal, tapi Lia sanggup patah balik untuk ambil. Siapalah yang tak sayang adik kan, walaupun selalu jadi bahan leteran, hahaha.


Alamak, budak kecik dah bangun dari tidur, tak dapatlah mak dia nak berhuha huha lagi. Dia nak melekap je kat badan mak dia, sejuk ni sebab hujan. Ha, sebab hujan dengan guruh kitorang tak dapat nak tengok adik terima diploma.

Kitorang tunggu dekat luar dewan, tengok dari TV je. Sekali guruh kuat gila, terus elektrik semua terputus. Punyalah frust aku dengan Lia, sebab kitorang nak tengok sangat adik kitorang tu control macho. Sekali tak dapat daa. Tension betul!!!

Tak apa lah, tak ada rezeki. InsyaAllah, lagi dua tahun kitorang datang lagi untuk tengok dia terima ijazah pulak.


Amirul buat muka pelik tengok uncle dia. Lagi 20 tahun, Mommy nak tengok Amirul pulak pakai macam ni ok?


Memang dasar penyibuk. Bukan apa, time aku konvo dulu, hujan lebat, tak dapat nak ambil gambar, huhuhu. Ni yang rasa macam nak ambil Master ni, semata-mata sebab nak ambil gambar dengan jubah bagai, hehehe.


Dah macam rupa salesman dah aku tengok budak ni. Habiskan ijazah ni cepat, sebab salah satu impian mak adalah untuk tengok semua anak dia dapat ijazah.

Akhir kata, terimalah lagu UITM (lirik je) yang aku suka ni, UITM Di Hatiku...

Wujudmu di sini
Di tanah anak merdeka
Bagai obor ilmu
Memayungi putera-puteri nya


Pelopor hidup,budaya bangsa,agama,negara
Pembentuk akhlak manusia
Agar jadi sempurna


Ku yang melangkah ke sini ingin mempelajari
Rahsia di muka bumi dengan cara hakiki
Tunjukkan aku jalan ilmumu untukku menuju
Destinasi cita-cita negara dan bangsaku


Majulah bangsa
Maju negara
Berkat usaha jaya MARA
Kami berikrar akan berjasa
Hingga kita berjaya
Demi bangsa


Watikah yang ku miliki kan ku semat dihati
Janji ku pada pertiwi untuk menabur bakti
Ku sempurnakan seikhlas hati membela negara
Doa restu ayah bonda ku untuk mu semua

UiTM...USAHA, TAQWA, MULIA

Komposer & Lirik: Osman Mohamed


No comments:

Post a Comment