nuffnang ad

Saturday, December 15, 2012

Kari & Papadom Yang Sihat

Iklan: Eeeee, geram betul la dengan Bloggeroid ni. Punya la semangat aku taip entri ni pagi tadi, boleh pulak dia tak publish lagi.

Kari ni antara lauk yang aku suka sangat. Tiap-tiap minggu mesti masak sekurang-kurangnya sekali. Kalau ikutkan hati aku, memang nak masak 3 ke 4 kali seminggu. Tapi kena fikir gak anak tekak Nuar. Dia nak makan masak lemak cili api, orang nogori la katakan (tapi jarang gak aku masak lemak cili api ni).

Sebab suka sangat makan kari, kedai mamak adalah tempat makan favourite aku. Dapat nasi panas-panas, letak pulak kuah kari ikan, ayam goreng, telur masin, peria goreng, papadom, air teh o ais. Pergh, memang terbaik. Sedap dan murah.

Tengok, senang sangat nak bagi aku gembira, bawak gi kedai mamak je. Bab makan, aku memang bukan high maintenance punya perempuan. Bab yang lain tu, mungkin high sikit la.

Tapi walaupun high maintenance, aku bayar pakai duit sendiri ok. Tak ada nya aku menggedik-gedik suruh laki bayar. Cuma laki aku ni pemurah,suka nak belanja isteri dia, hahaha. Syukur, Alhamdulillah. Semoga murah rezeki, boleh belanja lagi nanti.

Ok, merepek dah aku ni.



Pagi-pagi tengok lauk kari ni, buat aku lapar je. Ha, mesti ada yang kata, nampak macam tak sedap je kari tu, kuah cair je. Tu la silap korang.

Masak kari ni, kuah dia tak perlu nak pekat-pekat sangat. Yang penting bawang mesti cukup, rempah kari mesti cukup, asam garam mesti cukup. Tumis mesti sampai garing, sampai jiran sebelah pun rasa macam nak minta sikit, hehehe.

Dan yang paling penting, kari i ni tak menggunakan santan yer you olls. Aku dah tanya beberapa orang kawan india, memang diorang masak kari tak letak santan pun.

Pak aji pun mak tak guna yer nok. Mak guna rempah ratus asli jer.

Dah ada kari, kalau boleh kenalah ada papadom gak. Barulah terangkat. Meh sini, aku ajar cara sihat nak masak papadom. Tak payah nak goreng dengan minyak. Letak je dalam microwave, suhu set kepada high. Tapi korang kena pandai budget berapa lama nak letak dalam microwave tu, sebab cepat hangus tau.



Tu la dia rupa papadom yang aku gembar gemburkan tu. Tengok, langsung tak berminyak. Sama je rasa dia, rasa papadom gak. Cumanya, yang goreng dengan minyak tu lebih sedap. Biasa la, benda yang tak sihat, memang lebih sedap, huhuhu.

Nota Kaki: Sempat aku siapkan satu entri sementara nak tunggu dua orang lelaki ni bangun tido. Weh, cepatlah bangun, semalam janji nak gi IKEA awal-awal. Rak buku tu dah melambai-lambai. Cepatlah...

posted from Bloggeroid

1 comment: