nuffnang ad

Thursday, December 27, 2012

Terima Kasih

Ni adalah entri meroyan aku. Kalau nak ikutkan hati aku yang memang dah lama panas ni, memang dah lama aku naik hantu. Tapi bila memikirkan akibat dari tindakan aku tu nanti, aku sabarkan aje la hati ni. Kadang-kadang terlepas juga kemarahan tu, kesian dekat Nuar dengan Amirul, kadang-kadang terpaksa jadi mangsa keadaan.

Mungkin orang zaman sekarang ni dah semakin kurang adab. Padahal, kalau nak diikutkan sejak dari kecik, mak bapak memang dah ajar sikap sopan santun dekat anak diorang, dekat sekolah pun memang confirm cikgu ada ajar yang kita kena hormat menghormati antara satu sama lain.

Salah satu perkara yang memang dah diajar dari kecik, ucapkan terima kasih kalau kita menerima sesuatu dari orang lain. Walaupun benda yang kita terima tu memang kita tak suka, tak perlu nak keji si pemberi tu. Tak perlu nak canang satu dunia yang kau tak suka benda yang kau terima tu.

Sebagai seorang mak, ni adalah benda yang aku cuba terapkan pada Amirul. Walaupun budak kecik tu tak tahu cakap lagi, tapi aku nak jar jugak. Memang dasar degil kan, hahaha. Ni situasi yang selalu terjadi antara aku dengan budak kecik tu...

'Amirul, bak Mommy', nanti dia akan kasi dekat aku apa aje yang ada dekat tangan dia. Kalau tak ada apa-apa dekat tangan dia, dia akan kasi puting yang ada dekat mulut dia tu. Aku pulak akan cakap 'terima kasih' atau 'thank you' dekat dia. Lepas tu mesti budak kecik tu ketawa.

Kadang-kadang benda kecik macam ni, kita selalu terlepas pandang. Al-maklum lah, kita ni manusia biasa. Manusia mudah lupa.

Tapi benda yang kita anggap remeh ni sebenarnya boleh memberi impak yang besar pada orang lain. 'Terima kasih Acit (ni nama panggilan aku)', Nuar suka cakap macam ni kat aku. Tiga patah perkataan je, tapi boleh buat aku tersengih-sengih sepanjang hati. Dapat pahala tau, kalau kita gembirakan hati orang lain :)

Kalaulah mulut tu berat sangat nak ucap terima kasih, tak apa lah. Yang penting tak perlu nak mengeji, diri sendiri dapat dosa. Lagipun sikap membenci ni boleh menjadi racun jiwa, sebab tu hidup susah nak tenang.

Antara benda yang aku suka cakap dekat orang sekeliling aku, termasuk dekat diri aku sendiri, buangkan perkara negatif dari diri kita.

No comments:

Post a Comment