nuffnang ad

Saturday, October 27, 2012

Tengok Lembu Kena Sembelih, Jom

Sesiapa yang tak tahu lagi, meh sini aku nak bagitau. Rumah mertua aku dekat depan masjid je, jadi tiap-tiap tahun memang sembelih lembu korban dekat halaman rumah mertua je.

Zaman-zaman anak dara dulu, jangan harap lah dapat nak tengok orang korban ni kan. Memang nak kena jeling dengan Abah aku, nanti dia ingat aku menggatal nak pergi rumah boyfriend pulak.

Tahun pertama kahwin, tak balik kampung pun sebab raya haji tahun tu jatuh tengah-tengah minggu, macam mana nak balik kampung. Tapi disebabkan mertua aku ni duk selang 3 tingkat je dari apartment yang kitorang sewa, merasa jugalah makan rendang di pagi raya.

Tahun kedua kahwin pun tak dapat tengok orang korban juga, sebab masa tu dalam pantang, baru je 2 minggu.

Tahun ketiga ni, memang teringin nak tengok orang sembelih korban. Kali terakhir tengok orang sembelih lembu, zaman aku ni budak hingusan lagi. Lagipun aku nak tunjuk Moo dekat Amirul. Padahal budak tu langsung tak heran dengan Moo, dia lagi heran tengok orang ramai.





Muka tension sebab puting dirampas Mommy.



Ada 5 ekor lembu yang nak kena sembelih tahun ni. Aku kan punya lah berkobar nak tengok orang sembelih lembu, sekali bila sampai je rumah mertua, tengok-tengok orang dia siap melapah daging dah. Punya lah frust, sebab ingatkan diorang dah sembelih 5 ekor terus. Nasib baik ada lagi 2 ekor, hehehe.



Ni memang kali pertama tengok orang sembelih lembu. Dulu memanglah pernah tengok, tapi masa tu aku budak lagi, tak faham lagi. Baru aku tahu yang diorang akan bertakbir dulu sebelum sembelih lembu tu. Kesian aku, dah nak masuk 29 tahun, baru tahu pasal benda ni.



Ramai orang yang datang, macam nak kenduri dah. Kitorang kan sampai lambat, nak bawa kereta masuk halaman pun susah sebab orang dah ramai. Siapa suruh lambat, ha, merasalah kau di situ, huhuhu.



Aku memang takjub lah, sekejap je diorang dah settle kan lembu-lembu ni.



Nah, entri diakhiri dengan gambar comot tuan blog bersama anaknya yang ganteng.

Babai semua.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment