nuffnang ad

Friday, October 12, 2012

Gila Mata Duitan

Siapa yang rapat dengan aku mesti tahu dengan perangai aku ni, huhuhu. Perangai-konon-perasaan-accountants-sangat-la. Konon-konon semua benda yang berkaitan dengan duit aku nak rekodkan. Siap buat reconciliation, kalau tak match, ha carilah sampai dapat. Hehehe...



Ha, nampak tak screenshot kat atas tu. Cuba tengok nama-nama excel file tu, semua berkaitan dengan duit. Ni screenshot dari personal folder aku.

1) Gold - Dalam ni aku simpan rekod pasal gold bar yang dah dibeli. Lengkap dengan tarikh beli, berat gold, harga beli. Sebab nanti masa nak jual, bolehlah tahu berapa untung dia. Realiti yang sebenar, aku baru beli sekeping je gold bar tu. Buat rekod macam banyak sangat gold bar tu kan :)

2) Financial planning - Ha, yang ni memang dah lama aku praktikkan. Sejak kat UITM lagi. Ni rekod segala budget, perbelanjaan, simpanan semua. Seboleh-bolehnya aku akan berbelanja ikut budget yang aku dah buat ni. Cuma kadang-kadang (padahal selalu je) syaiton nirrojim ni selalu sangat merasuk aku, tu yang kadang-kadang (selalu) lari budget, huhuhu. Bila aku ada buat macam ni, ada la mulut-mulut yang cakap aku tak pandai menikmati hidup la, kedekut la, berkira dengan diri sendiri la. Tapi ada aku kisah, kalau hujung bulan aku tak cukup duit, kau nak bagi aku pinjam duit ke? Memang tak lah kan? Tapi kebenarannya, aku boleh menikmati hidup dekat rumah sendiri yang selesa, tak ada bebanan hutang, walaupun hujung bulan aku tetap boleh makan yang mahal-mahal. Alhamdulillah...

3) Unit Trust - Dah 4 tahun dah aku melabur dalam unit trust ni. Alhamdulillah pulangan dia agak lumayan. Aku dah kira, setakat ni untung dia lebih tinggi dari ASB. Mungkin sebab unit yang aku beli ni performance dia bagus. Kalau beli unit yang lain, mungkin boleh dapat pulangan yang lagi tinggi dan mungkin jugak lebih rendah.

4) ASB - Memang ciput je simpanan aku dalam ASB ni, dah habis dikeluarkan waktu nak beli rumah hari tu. Huhuhu, ni baru nak start menyimpan semula.

Pesanan dari Mak aku, simpanlah sedikit demi sedikit. Kita ni bukannya kaya raya. Kalau satu hari nanti kita memerlukan duit, bolehlah mengadu dekat simpanan tu. Sebab time kita susah, mungkin saudara pun tak nak mengaku saudara, huhuhu.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment