nuffnang ad

Friday, October 26, 2012

Bergedil Air Tangan Suami Saya

Hari raya kan sangat sinonim dengan makan-makan. Ha, kalau nak makan, kenalah masak. Jadi macam biasa, menu kitorang tahun ni adalah lemang, rendang ayam dan soto madura.

Kalau makan soto, macam tak lengkap pula kalau tak ada bergedil. Sejak dari zaman anak dara sampailah zaman mak orang, memang dah jadi tugas aku dengan Lia untuk settlekan hal bergedil ni. Dari peringkat kupas kentang, sampailah tahap membedal bergedil sampai habis, memang tugas kitorang.

Tadi Lia dah buat semua sampai tahap dah lenyekkan kentang. Jadi tugas aku hanya cincang ayam, bulat-bulatkan kentang tu dan goreng je. Masa aku nak bulat-bulatkan kentang tu, idea jahat nak suruh Nuar tolong dah berlegar-legar kat kepala ni. Bukan apa, si Nuar ni memang suka berlagak. Selalu sangat mengaku pandai memasak. Tapi sepanjang kitorang kahwin ni, pernah sekali je dia masak. Itupun masak telur masak kicap kegemaran dia tu.

"Awak, meh tolong Minn buat ni. Raya tahun depan awak boleh buat pulak".

"Ala, senang je ni". Dah agak dah yang dia nak jawab macam tu, huhuhu.

Seperti biasa waktu mula-mula buat tu, mesti la skema je.



Tu pun aku dah sakit hati sebab dia buat besar-besar. Mana boleh, nanti dapat sikit je. Buat kecik-kecik je, nanti boleh dapat banyak. Lepas tu had kan dua biji seorang setiap kali makan, hahaha gila kedekut.

Mak aku sebagai mak mertua yang sporting boleh pulak cakap macam ni, "buat besar-besar, Nuar. Puas makan."

Zas, laju je mamat tu buat besar-besar.



Waktu ni aku masih boleh terima lagi, walaupun hati dah start membara dah ni.



Wei, dah macam bentuk dadu dah. Terus aku letak kentang lenyek ni jauh-jauh sebab tak sanggup tengok laki aku menjadi lebih kreatif.

Tapi dia duk merayu-rayu nak buat satu lagi.



Ni aku memang dah sakit hati sangat dah. Katanya bentuk pyramid, pfffft. Sepanjang hampir 20 tahun aku terlibat dalam arena pembuatan bergedil ni, tak pernah aku nak buat bentuk macam-macam, buat bentuk bulat sudah.

Lepas tu dia goreng sendiri bergedil dia tu, kalau tak silap, dia makan sendiri jugak. Ish, ish, ish.

Serba salah aku jadinya. Nak minta tolong laki, sebab lambat buat seorang. Tapi terimalah akibatnya, huhuhu.

Ok, Selamat Hari Raya Aidiladha dari kami sekeluarga.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment