nuffnang ad

Tuesday, August 14, 2012

Budak-budak Zaman Sekarang - Facebook

Aku sebenarnya malas nak add budak-budak dalam facebook aku. Senang cerita aku tak nak add budak sekolah sebab aku tau mesti diorang mengarut je dalam Facebook ni. Selalu bila ada anak saudara, sepupu-sepapat cuba add aku, memang aku ignore je. Dulu ada seorang budak je yang aku add dekat Facebook aku, tu pun sebab dia memang matang, tak macam budak-budak lain.

Cuma akhir-akhir ni aku macam bermurah hati sikit nak add mereka ni. Tapi akibatnya, aku yang sakit hati tengok post mereka ni. Umur belum 15 tahun lagi, sibuk nak letak status 'in a relationship'. Weh, hingus pun meleleh lagi, sibuk nak bercinta-cinta bagai.

Tu belum lagi duk update status 'Aku cinta padamu Abu bin Seman, kaulah cinta hatiku, bla bla bla....' Eeee, rasa cam nak tampar orang je bila aku baca status macam tu. Aku memang tak boleh terima budak-budak yang bercinta ni. Sebab zaman aku kecil-kecil dulu aku memang tak adanya aku nak bercinta-cinta, kalau rasa macam nak kena penangan dengan mak aku, ha cubalah bercinta zaman sekolah. Kalau ada minat dengan mana-mana lelaki pun, simpan je dalam hati. Tak pun cerita kat kawan rapat je. Tak adanya nak canang satu dunia, sebab zaman tu tak ada lagi Facebook, Twitter ni semua (hehehehe).

Oh, satu lagi, mereka ni kan kecil lagi. Segala status yang mereka post tu memang ikhlas dari hati. Tak adanya nak fikir kesan-kesan yang akan timbul dari post tu. Kalau perasaan tengah marah tu, ha ambik kau, sampai 20 posts dalam satu hari. Duk memaki orang je kerjanya.

Mak bapak memang kena pantaulah Facebook, Twitter anak-anak diorang ni. Tapi budak-budak ni memang bijaklah, jangan harap diorang nak add mak bapak.

Aku pernah tegur seorang budak ni, sebab duk sibuk post-post 'I love you', 'i miss you'. Ha, tau takut. Siap minta maaf, sibuk duk pesan kat aku supaya tak bocorkan rahsia kat mak bapak dia. Tapi jangan haraplah aku nak dengar. Benda-benda macam ni memang mak bapak patut tau, sebab mak bapak dia menaruh harapan yang tinggi kat anak dia ni.

Ish, risau pula aku fikir apa pula yang akan jadi zaman Amirul nanti...

No comments:

Post a Comment