nuffnang ad

Tuesday, January 12, 2016

Jalan-Jalan Ke Utara - Day 1

Assalamualaikum wbt....

Sehari dua ni kena rajinkan diri update blog untuk semua entri tertunggak. Rugi la ambik gambar banyak-banyak, lepastu terperam je dalam phone kan. Jadi marilah kita update untuk kenang-kenangan.

Sebenarnya trip ni sebab ikut Nuar pergi site visit, alang-alang tu kitorang pun ikut la. Pergi 4 negeri, rushing sikit. Pagi-pagi pukul 7 mesti dah siap-siap turun breakfast kat hotel je. Pukul 9 mesti dah checkout hotel, ikut Nuar pergi site sekali. Kitorang duduk dalam kereta je, sebab Nuar pergi tak lama sangat la. Nasib baik budak-budak semua tak buat hal sangat.

5 hari pergi berjalan, memang penuh la kereta dengan segala barang-barang. Dah la aku amalkan konsep ni, "apa guna ada kereta besar, mesti la kena bawak barang banyak". Memang penuh gila ok. Hangin je Nuar dengan konsep aku ni, sebab kereta dia dah jadi cam rumah pulak, semua benda ada hahaha.

Kitorang gerak hari sabtu, sarapan dulu siap-siap kat kedai depan rumah ni. Lepas tu terus gerak ke Sungai Petani. Lambat jugak la sampai, dekat pukul 2 jugak baru sampai. Nak makan dekat satu gerai ni, katanya kambing bakar dia sedap. Dekat dengan TM Point. Mula-mula tu sesat, membazir masa sungguh la. Padahal kedai tu dekat gila dengan hotel kitorang.

Nasib baik masih ada kambing bakarnya. Tapi gambar tak sempat nak ambik sebab dah kebuluran sangat. Ni kedai tepi jalan je, tapi sedap la. Makcik kedai tu pun baik, sampai Nuar cakap, "baiknya orang-orang utara ni".

Aku memang melepas rindu la makan kari dekat sini. Sebab dekat utara la aku belajar makan kari.

Amirul kali pertama makan ABC. Budak ni memilih sikit, dia tak suka minum air yang ada isi dalamnya. Memang tak mencabar langsung, sebijik perangai abahnya.

Makan memang murah gile, kambing bakar, ayam goreng 2 ketul, ayam bakar 2 ketul, telur dadar 2 set, air semua baru RM20.

Selesai makan, jom check-in hotel pulak. Ni duduk dekat Emerald Puteri Hotel. Ok la, besar jugak bilik dia. Budak-budak berendam dalam bath tub je la sebab sepanjang cuti ni memang tak dapat nak berendam dalam swimming pool, rushing sikit. Padahal aku bawak je swimming suit diorang.

Masuk je bilik, 2 orang ni terus berkubang atas katil. Penat kot, perjalanan jauh.

Letak je barang terus gerak ke Alor Star pulak, nak pergi Pekan Rabu. Sepanjang perjalanan, kitorang duk menikmati pemandangan sawah padi. Cantik gile la, luas mata memandang. Ajar Amirul menikmati pemandangan jugak, buat apa pergi jalan jauh-jauh kalau sepanjang perjalanan asyik mengadap phone je kan.

Sesat jugak nak sampai Pekan Rabu ni, aku memang tak ingat jalan la. Dah hampir 15 tahun kot, urat aku pun dah banyak putus dah hahaha. Waze pulak bawak kitorang kat Pekan Rabu yang lama tu.
Lalu la kedai Borong Din, kedai yang aku pergi zaman dahula kala hahaha, lalu Shahab Perdana.

Tapi rasa macam tak best sangat la Pekan Rabu yang baru ni, rasanya yang lama lagi best kot. Kebanyakkan kedai jual benda yang sama je. Aku memang tak plan nak beli apa sangat pun, nak pergi sebab nak mengimbau kenangan zaman dulu. Yang paling laku kat sini, kuih bahulu panas. Waktu kitorang sampai tu, semua kedai dah habis jual. Nasib baik ada satu abang ni sanggup lepaskan satu bekas kat kitorang. Agaknya dia Nampak muka frust Nuar kot, hahaha. Belikan kuih bahulu ni untuk mak Nuar, kuih kegemaran dia ni.

Aku pulak beli beras pulut hitam dengan kuih seteru kacang untuk mak aku.

Untuk diri sendiri, aku beli agar-agar ni sebab mengingatkan aku dekat arwah uwan.

Dekat sini banyak la pulak kedai jual mainan, rambang mata la budak 2 orang ni. Sepanjang jalan berzikir nak mainan.

Lepas tu terus gerak balik Sungai Petani balik. Plan asal nak makan kuew teaw masak dengan dapur arang, sekali tutup pulak kedai tu. Jadi tukar plan makan kat area jam besar, macam food court la kat situ. Tapi gerai yang kitorang makan tu tak sedap sangat.

Aku makan Moi Sup, bolehla, biasa-biasa je rasa dia. Budak-budak makan mee goreng, tapi macam tak puas. So kitorang cari burger pulak. Lepas tu terus balik hotel, hari yang penat.