nuffnang ad

Tuesday, January 26, 2016

Borak Kosong - 25 January 2016

Assalamualaikum wbt...


Ni semalam punya cerita sebenarnya, tapi hari ni baru nak update. Macam ni lah hidup mak-mak, memanjang tak ada masa je huhuhu.


Semalam pergi la pasar nak beli barang basah. Cakap kat Nuar, kita bungkus nasi lemak kat pasar je la. Macam malas pulak nak makan kat kedai, sebab aku punya pakaian pun ikut sesuka hati aku je.


Kedai yang selalu aku beli nasi lemak tu dah hampir habis nasi lemak dia, jadi beli la kat kedai sebelahnya. Order la, 'nak bungkus nasi lemak telur mata 2, nasi lemak biasa 2'. Makcik tu kata RM10. Aku hulur je la not 10, walaupun aku rasa macam mahal. Dekat rumah aku boleh dapat harga RM6.40 je.


Lepas tu makcik tu buat tak tau je dengan order aku. Aku cakap la kat dia, 'saya belum dapat lagi nasi lemak', hanya untuk inform dia la. Kot-kot dia salah faham ingat aku dah dapat nasi lemak, datang nak bayar je. Terus makcik tu hangin ok, 'sabarlah dulu, takut sangat'. Lepas tu sambung lagi membebel yang aku tak dengar butir bicaranya sebab dia dah membelakangkan aku.


Terus aku terkejut, eh, duit aku kau dah ambik, tapi nasi tak bagi lagi. Bukannya aku tak sabar pun. Dah dia tak buat apa, aku ingatkan la dia. Kalau waktu tu dia sibuk dengan pesanan lain, tak adalah aku nak ingatkan dia. Ni aku sorang je yang ada kat kaunter masa tu.


Kalau ikutkan hati, nak je aku cakap ' ni lah kali pertama dan terakhir saya datang sini'. Tapi macam malas pulak nak buat kurang ajar dengan orang tua.


Nuar cakap kenapa tak minta je balik duit tu, lepas tu blah la. Tak terfikir nak buat macam tu, sebab aku terkejut.


Balik je rumah, terus aku search nama kedai tu kat facebook, terus rate 1 star je. Padan muka kau. Kalau ikutkan boleh je aku nak letak nama kedai kat sini, tapi macam mengacau periuk nasi orang pulak kan.


Pada aku, orang yang meniaga ni tak payahlah nak emo sangat. Pembeli ni yang membawa rezeki kat kau kot. Macam kat area rumah aku ni, ada lebih 5 kedai yang jual nasi lemak. Tapi hampir 80% aku akan beli dekat kedai seorang makcik ni, sebab makcik ni baik sangat. Time aku pregnant dulu, kalau dia dah nak tutup kedai tu, dia bagi je free kuih kat aku. Kalau nak ikutkan, nasi lemak makcik tu bukanlah yang tersedap kat area rumah aku tu. Tapi sebab dia baik, memang aku beli kat dia je.


Pengajaran jugak untuk aku kalau nak buka business makan satu hari nanti.

No comments:

Post a Comment