nuffnang ad

Thursday, October 9, 2014

CB - Part 1

Assalamualaikum wbt...

Wah, up satu lagi entry hari ni. Nampak sangat terlebih rajin dan macam orang tak ada kerja kat office ni, hikhikhik.

Pasal tajuk tu 'CB', hanya sesetengah orang je yang tahu apa maksudnya. Aku tak nak cerita dekat sini apa maksudnya, biarlah rahsia sebab mungkin boleh menimbulkan kekecohan satu hari nanti.

Lately ni, selalu sangat nampak perangai buruk golongan CB ni. Yang tak tergolong dalam golongan CB ni okey je sebenarnya. Tapi yang paling menyakitkan hati, golongan yang cuba berperangai seperti orang yang educated, tapi reality nya perangai tu sangatlah melambangkan CB.

Minggu lepas, aku pergi ke satu pasaraya ni sebab nak beli biskut untuk Khalish. Sebab aku beli 2 benda je, teruslah beratur dekat express counter je. Barang aku 2 je pon, dan aku nak cepat sebab nak masuk office balik. Itulah tujuan express counter, untuk orang yang nak cepat. Dekat kaunter tu pun ada signboard yang sebesar-besar alam tulis '8 barang dan kebawah'. Dalam bahasa melayu ada, dalam english pun ada. Jadi, tak jadi masalah pun untuk difahamkan.

Sambil beratur tu, aku pun sibuklah browse internet dekat phone. Sekali salah satu si CB ni terus potong line aku. Malaslah aku nak buat bising sebab makcik tua je pun, mungkin dia tak perasan aku tengah beratur.

Masalahnya dia bawak troli yang setengah penuh dengan barang dekat express counter. 2 ke 3 minit lepas tu, datanglah anak-anak menantu makcik ni dalam 4 orang beratur sebelah makcik ni.

Bila sampai giliran diorang untuk bayar, cashier ni katalah yang diorang tak boleh bayar dekat sini sebab barang diorang banyak. Cashier tu tunjuklah kaunter sebelah tu untuk bayar barang yang banyak.

Cashier tu tunjuklah signboard express counter, dan seingat aku cara cashier tu cakap baik je. Tak ada pun tinggi suara. Sekali (mungkin) anak dan menantu makcik ni terus melenting yer. Cakap kuat gile. Dia kira barang dalam troli tu, dia cakap diorang ada 5 orang. Barang diorang tak sampai pun 40, so boleh je la bayar kat express counter. Siap tengking-tengking lagi, kata, kau ni cashier, buat je la kerja kau.

Dia paksa gak cashier tu punch 8 barang, lepas tu bayar. Punch lagi 8 barang, lepas tu bayar. Woi, berapa lama aku nak tunggu. Sambil tu mulut diorang ni sibuklah membebel dalam english marah-marahkan si cashier. Kalau english korang tu elok sangat, okaylah jugak. Ini english pun sama berterabur macam english aku, hahaha.

Kan ke dah menyusahkan aku yang nak cepat ni. Kan ke senang kalau diorang ni pergi je kat kaunter sebelah tu, kosong je pun kaunter tu sebab bukan weekend pun.

Lepas tu siap tanya apa nama cashier tu sebab dia nak buat report dekat customer service. Aku tengok muka CB ni pun jadi geram. Kau yang salah, lagi nak buat report pasal orang. Nampak sangat korang ni memang golongan yang tak boleh ditegur, padahal memang dah sah-sah korang yang salah. Tak sedar diri betul.

Kalau aku jadi cashier tu, jangan harap aku akan punch barang diorang. Sebab aku tahu kerja aku adalah dekat express counter. Si CB tu konon educated, simple english pun tak faham. Dia rasa dia menang sebab dia dapat tinggikan suara dekat cashier tu. Tapi hakikatnya orang sekeliling yang nampak kejadian tu semua geleng kepala tengok perangai diorang. Kesian...

No comments:

Post a Comment