nuffnang ad

Saturday, June 23, 2012

Malu Bertanya Sesat Jalan

Memang betul pepatah ni, tak pernah aku nafikan. Orang yang ego dan orang yang bodoh sombong saja yang malu bertanya ni.

Tapi sebelum bertanya, berfikirlah dahulu. Janganlah tanya soalan yang kurang bijak, janganlah tanya soalan yang menyakitkan hati orang.

Contoh soalan kurang bijak:
‘Betul ke dia tahu buat kerja ni?‘ Sedang kan orang yang dimaksudkan tu seorang yang memang berpengalaman dan memang diiktiraf.

Contoh soalan kurang bijak ke-2:
Seorang perempuan sedang terkial-kial membuka skru tayarnya yang pancit. Datang lah seseorang bertanya, ‘Tayar pancit ke?‘ sambil membelek-belek tayar yang kempis.

Jom kita tengok soalan-soalan yang menyakitkan hati pula.

Contoh soalan yang menyakitkan hati:
‘Kenapa you tak ada boyfriend ek?‘ Dan soalan tu ditanya kepada seorang perempuan yang berumur 30-an yang memang sedang mencari boyfriend. Rasa macam nak cili saja mulut orang yang bertanya tu.

Contoh soalan yang menyakitkan hari ke-2:
‘Belum pregnant lagi ke? Lambat betul ek?‘ Soalan ditanya kepada perempuan yang memang sangat berharap nak mengandung. Geram betul aku dengan soalan ni, sebab aku selalu terkena dulu. Rasa macam nak suapkan kasut cicah air sirap kat orang yang bertanya tu.

Kesimpulannya, tak salah untuk bertanya. Tapi sebelum buka mulut untuk bertanya tu, cuba fikir kesan dan akibat soalan yang ditanya tu. Kalau dapat jawapan ok juga. Silap bertanya dapat penampar, huhuhu.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment