nuffnang ad

Friday, June 22, 2012

2 Jenis Kawan Baik

Apa definisi kawan baik bagi korang?

Pada aku kawan baik adalah orang yang memang sentiasa ada dengan kita waktu susah atau senang. Orang yang sentiasa dengar luahan perasaan kita walaupun kita duk ulang benda yang sama banyak kali.

Memang aku akui yang aku tak punya ramai kawan baik. Tapi walaupun tak ramai, kawan baik yang aku ada tu memang betul-betul berkualiti, ada antara mereka yang pernah menangis waktu aku pun menangis, ada yang sanggup kongsi makanan mereka dengan aku waktu aku tak berduit, diorang masih ada dengan aku walaupun aku tengah lalui zaman kegelapan (gelaplah sangat, drama lebih, hehehe). Banyaklah lagi....

Sekarang ni Mak dengan Nuar adalah antara kawan baik aku sebab diorang yang selalu ada dengan aku.

Ok, dari pemerhatian dan pengalaman aku, ada 2 jenis kawan baik:

Yang pertama, memang betul-betul kawan baik yang sejati. Mereka ni memang ikhlas antara satu sama lain. Memang susah nak jumpa kawan baik yang macam ni. Jadi kalau korang ada jumpa kawan yang macam ni, hargailah mereka. Kepada kawan-kawan sejati aku (aku tahu kau baca entri ni), walaupun dah lama aku tak hubungi korang, dah lama aku tak jumpa korang, tapi aku memang tak pernah lupa korang. Korang memang tetap kawan baik aku. Kekangan masa terhadap keluarga dan kerjaya masing-masing menyebabkan kita susah nak berjumpa selalu.

Jenis yang kedua, diorang ni sebenarnya suka jaga tepi kain orang. Berkawan dengan korang sebab nak tahu cerita korang, lepas tu jaja cerita korang dekat orang lain. Yang lagi best, korang cerita sikit saja. Tapi dia jumpa orang lain, pegi tokok tambah, letak ajinomoto bagai, bagi cerita sedap. Baru-baru ni benda ni baru je terkena kat batang hidung aku sendiri.

Tapi aku malaslah nak pergi serang balik perempuan ni, aku redha sajalah. Pada aku Allah tu Maha Adil, biar sajalah Dia yang balas. Dan aku akan jadikan benda ni sebagai pengajaran untuk aku. Aku kena belajar tutup mulut bila jumpa orang-orang yang macam ni. Dari benda ni juga aku belajar untuk tak mudah percaya pada orang.

Selalu kita dengar cerita pasal kawan tikam (belakang) kawan, sebabnya kita banyak sangat bercerita pada kawan tu. Bila dia tahu semua kelemahan kita, memang senang-senang saja dia nak jatuhkan kita.

Oh, satu lagi... Kawan baik sepatutnya akan tegur segala keburukan kita. Contoh, dia patut tegur kita kalau tudung yang kita pakai tak padan dengan baju. Tapi haruslah tegur waktu kita bersendirian. Kalau kawan kita tegur waktu ramai gila orang kat sekeliling, dengan suara yang menjengkelkan pula tu, ha tu memanglah bukan kawan baik. Tu sengaja nak memalukan kita sebenarnya.

Ada juga kawan yang memang tak nak tegur kelemahan kita sebab dia tak nak kita jadi lebih baik dari dia. Contoh, Si A beli skirt yang memang pendek gila. Si B, kawan Si A langsung tak tegur mengenai perkara tu. Sebaliknya memuji yang skirt tu memang cantik dan sesuai untuk Si A. Memanglah skirt tu cantik kalau si pemakainya berbadan kurus, peha licin, warna kulit sekata. Tapi Si A ni dah lah gemuk, nampak segala selulit dekat paha tu, ada pula banyak parut di kaki. Pendek kata memang tak sesuai langsung skirt tu untuk Si A. Sepatutnya Si B tegur la mengenai perkara ni, tapi Si B tak nak tegur sebab dia nak orang lain nampak keburukan Si A.

Ada banyak cara untuk pastikan kawan yang ada dengan kita ni kawan baik yang sejati atau tidak. Lihat dengan mata hati, perhatikan betul-betul.

Memanglah orang kata berkawan biar seribu, tapi kalau seribu tu semua tak boleh pakai, semua nak tikam belakang, semua nak jatuhkan kita, baik tak payah.

No comments:

Post a Comment