nuffnang ad

Thursday, August 29, 2013

Hidup Ni Penuh Dengan Dugaan

Assalamualaikum wbt...

Hmmm, tak tau sebenarnya macam mana nak gambarkan perasaan aku sekarang ni. Rasanya sepanjang hidup aku yang dah nak masuk 30 tahun ni, inilah dugaan terbesar yang pernah terjadi.

Benda ni pun aku tak kongsi dengan ramai orang lagi, even keluarga pun tak semua yang tahu. Malas nak susahkan hati orang lain.

Apa yang boleh aku kongsi dekat sini adalah, baby yang dalam perut ni sakit :(

Tapi biarlah aku rahsiakan dulu sakit apa sakitnya. Aku masih berharap yang baby ni akan sihat macam baby lain bila lahir nanti. Aku dah tanya doktor, dia kata kemungkinan untuk sihat tu masih ada. Aku dah google juga, memang ada kemungkinan untuk sihat bila lahir nanti. Apa-apa pun kena tunggu baby ni lahir dulu.

Yang buat aku susah hati sekarang ni, aku tak boleh nak melahirkan dekat hospital yang aku pergi check-up sekarang ni sebab diorang tak ada pakar untuk kes ni. Diorang cadangkan untuk pergi hospital kerajaan sebab dekat situ ada pakar dan tak melibatkan kos yang tinggi. Aku dah google, kos perubatan melebihi 50 ribu.

Aku dah pergi hospital kerajaan, tapi terlalu ramai orang mengandung dekat sana. Paling cepat aku boleh chek-up pun pertengahan bulan September, tu pun bukan check dengan doktor. Kena buat appoinment lain untuk jumpa doktor. Memang lambat lagilah baru dapat jumpa doktor.

Sebagai mak bapak yang risau, aku dengan Nuar decide untuk pergi hospital swasta je. Kes ni memerlukan 3 orang pakar. Semalam dah jumpa seorang pakar, dan dia bersetuju nak ambil kes ni. Esok nak jumpa gynae pulak. Hari isnin nak jumpa lagi seorang pakar. Minta-minta semuanya berjalan lancar.

Lagi satu yang merisaukan aku sekarang ni adalah penerimaan orang. Ada sesetengah orang yang tak berfikir panjang, akan salahkan perempuan yang mengandung tu sebagai penyebab anak tu sakit. Mesti ada mulut-mulut yang kata, 'oh, waktu mengandung tak jaga pemakanan, sebab tu anak sakit'.

Aduhai, mak manalah yang nak anak dia sakit.

Aku dah tanya, 2 orang doktor. Dua-dua doktor cakap tak ada specific punca yang menyebabkan sakit ni terjadi. Benda ni berlaku sewaktu janin tu terbentuk.

Kepada yang sesiapa yang membaca entri ni, aku minta jasa baik korang untuk doakan kesihatan baby aku ni. Semoga dia akan sihat seperti baby yang lain. Tak sanggup rasanya nak bayangkan baby sekecik tu kena cucuk dengan jarum, kena makan ubat yang banyak :(

1 comment:

  1. https://www.facebook.com/FynnJamalMusic



    cuba minta pengalaman dia handle benda ni masa anak dia sakit. now dah ok dah anak dia. sakit tu kaffarah dosa. tempuh je dgn sabar. yg penting usaha.lgpun hidup ni sementara.. semua benda pun sementara. tak cukup duit aku tambah.

    ReplyDelete