nuffnang ad

Wednesday, August 14, 2013

Aidilfitri 1434H

Assalamualaikum wbt...

Dah seminggu raya, barulah sibuk nak update entri raya, dah basi dah pun, huhuhu.

Raya tahun ni sama jugak macam raya yang sebelum-sebelum ni.

Macam biasa, sehari sebelum raya lepak dekat rumah Mak aku sebab kena tolong dia masak-masak. Emak aku sedikit hangin hari tu sebab anak-anak dia pukul 9 baru bangun tidur, hehehe. Pukul 10 lebih baru nak start masukkan daun pisang dalam buluh lemang, baru nak perah kelapa semua. Tengahari baru boleh jerang lemang tu.

Akibatnya Abah aku tak larat dah nak jaga api lemang sebab dah panas. Lemang tu pun tak sempat nak hentak banyak kali. Hasilnya lemang tahun ni memang tak padat sangat, aku makan 6 potong pun tak rasa kenyang jugak, huhuhu.

Emak aku dah bagi amaran, tahun depan pagi-pagi mesti dah start buat lemang. Selalu memang kitorang start awal, tapi tahun ni macam lemau je semua orang, hehehe.

Budak kecik ni macam biasalah, mesti nak mengacau punya. Jadi nak alihkan perhatian dia, Atuk dia kasi main air. Terus senyap, leka main air. Dah tu susah pulak nak berhenti. Habislah Atuk, tinggilah bil air bulan ni, huhuhu.




Dah macam rupa apa entah anak aku ni, huhuhu

Tahun ni giliran beraya kat rumah mertua, ala yang sekangkang kera je dari rumah Mak aku tu, hehehe.

Lepas dah habis aktiviti memasak kat rumah Mak aku, terus gerak balik rumah mertua pulak, nak tolong diorang masak pulak. Tapi bila aku sampai diorang dah siap masak rendang dengan sup gear-box. Tinggalnya nak buat kuah kacang je lagi, tu pun tinggal nak jerang je lagi. Bolehlah goyang kaki,hehehe.

Yang seterusnya ni, memang penuh dengan gambar je, malas dah nak taip cerita panjang-panjang. Aktiviti utama, adalah makan-makan. Tapi gambar makanan takde, sebab segan nak snap, huhuhu.


Mula-mula sekali, silalah tatap wajah Mak di pagi raya. Dah laki aku sibuk nak ambik gambar, aku tadah je la muka ni, bukan susah pun.


Baju raya Mak Buyung tahun ni, dapat menyorokkan perut dengan jayanya. Orang tak perasan pun perut aku. Boleh makan banyak-banyak jugak, sebab ada banyak space, hehehe.

Sila abaikan tudung yang agak tak sepadan dengan baju tu. Mak tak sempat nak cari tudung raya, pakai je apa yang ada.

Entah kenapa susah sangat nak dapatkan selendang yang sesuai sekarang ni. Kalau dah jumpa corak yang berkenan, bidang dia pulak kecik. Geram betul. Rasa macam nak jahit selendang sendiri je.


Keluarga kecik kami. InsyaAllah, gambar raya tahun depan akan bertambah seorang lagi, tak sabar ni, hehehe.

Susah jugaklah nak tangkap gambar budak kecik ni. Inilah antara gambar terbaik yang kitorang dapat tangkap, walaupun tak baik mana pun, huhuhu.


Lepas tu, ramai pulak lah yang sibuk nak jadi 'anak' kitorang. Layankan je la...

Cuba bayangkan aku ada ramai anak camni. Ada 4 lelaki, 1 je perempuan. Mesti aku jadi tarzan, menjerit je la kerja aku. Baru ada seorang anak pun, aku dah start jadi tarzan dah, huhuhu.


Tengok, yang perempuan tu dah jadi mangsa gusti dah.


Inilah mak mertua saya di samping anak lelaki bongsunya.


Mood Amirul adalah sangat tak baik sepanjang raya ni, memang merengek dengan mengamuk je, sampaikan Mak dia pun rasa macam nak join mengamuk sekali.

Amirul, esok dah besar nanti mesti Amirul malu tengok gambar ni. Padan muka, siapa suruh menangis, hahaha.


Sebenarnya beberapa hari sebelum raya haritu, budak kecik ni demam. Dia ni dah la kalau demam ambik masa seminggu baru nak ok. Makanya, mengamuk je la kerja dia.


Mak Amirul memang suka ambik gambar awak masa awak menangis, supaya kita boleh gelakkan beramai-ramai bila awak dah besar nanti. Indahnya dunia...


Tak habis lagi mengamuk ni, ish memang geram betul.


Orang main bola, dia pun sibuk nak main bola. Tapi tak nak share, apa kes?


Masamnya muka anak aku...


Tak tau dah nak tulis apa, tapi nak upload jugak gambar ni.


Masa ni dah beraya dekat rumah orang lain dah, tapi mood Amirul masih ke laut. Aduhai anak aku...


...sehinggalah dia jumpa motor ni. Masa ni baru mood dia ok sikit.


Silalah buat motor ni macam harta benda sendiri, huhuhu.


Tambah lagi seorang penumpang.


Ooooo aku suka gambar ni, tak tau la apa yang mereka sedang fikirkan.


Mak pun tak nak ketinggalan. Wuaaa, kegemukan adalah sangat ketara di sini, huhuhu.


Mak adalah suka menggomal budak kecik ni, bagi dia meronta-ronta sikit. Tapi sekarang ni dia dah pandai balas dendam, huhuhu.


Yeay, dapat banyak duit raya...


Dapat duit raya je, terus bagi kat Mak dia. Kecik lagikan, lagi 5 tahun jangan harap dia nak bagi terus kat aku.


Budak ni pandai kira duit raya dah.

Banyak la pulak gambar, nak muntah dah tulis benda ni.


Amirul sedang belajar cara-cara untuk bergusti. Abah dia jadi pengadil, bukannya nak tolong leraikan. Sabar je la...


Dah la, memang betul-betul nak muntah dah ni. Sekian saja gambar raya untuk tahun ni, tak larat dah nak upload lagi.




Selamat Hari Raya Aidilfitri untuk semua...

Esok dah nak mula kerja balik, mood adalah malas, huhuhu...
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment