nuffnang ad

Tuesday, September 18, 2012

Kasih Ayah (Kasih Mak Juga)

Selalu kita dengar Mak yang sanggup berkorban untuk anak. Tapi kan kasih sayang seorang Ayah pun tak ada tolok bandingan nya. Tak payah lah aku ceritakan satu persatu kat sini segala pengorbanan yang Abah aku dah buat demi untuk besarkan kami adik-beradik, sebab memang banyak. Terlalu banyak untuk aku ceritakan dekat sini.

Ni cerita minggu lepas, tak ada lah sadis sangat cerita dia. Tapi bila aku teringat balik benda tu, mesti hati aku jadi sayu je.

Sekarang ni ada seorang anak buah Nuar duduk rumah kitorang. Jadi bila lebih kurang pukul 7 malam, Mak aku tanya, 'Akmar balik makan dekat rumah tak? Mak nak masak nasi ni. Nasi siang tadi ada lagi sikit, cukup lah untuk seorang makan'.

Aku pun jawab,' Tak pasti lah Mak. Selalunya dia tak balik makan. Tapi semalam dengan hari sebelum tu dia balik pula. Kita tunggu lah sekejap lagi'. Jadi Mak pun tak masak lagi. Sebab Mak dengan Abah ni jenis yang tak suka buang makanan. Jadi diorang akan masak secukupnya, kalau berlebih pun, berlebih sikit saje.

Sekali entah macam mana, pada masa yang sama, aku dengan Abah cakap yang kitorang lapar. Aku suruh Abah makan dulu. Abah pula suruh aku makan dulu. Last-last Abah makan dulu. Tapi tahu tak, Abah makan sesenduk je nasi tu, sebab dia nak aku makan lebih. Aku suruh dia tambah lagi nasi tu, tapi dia tak nak. Dia kata biarlah aku yang makan sebab aku kan baru balik dari office, mesti lapar.

Memanglah isu dia nampak kecik je kan. Tapi tanpa kita sedar sebenarnya mak ayah banyak sangat berkorban untuk kita, cuma kita je yang tak sedar sebab mungkin kita rasa benda tu remeh je.

Waktu aku kecik dulu, aku ingat lagi, Abah sangat jarang nak beli baju baru semata-mata sebab nak simpan duit tu untuk nak besarkan kitorang. Diorang simpan duit untuk majlis kahwin kitorang juga. Sebab tu bila aku nak kahwin, aku sanggup bersusah payah simpan duit sendiri. Ada orang yang kata, kenapa mesti aku susah payah simpan duit untuk kahwin, itukan tanggungjawab mak bapak. Mungkin betul, tapi aku tak sanggup nak tengok duit yang diorang simpan dari muda habis dalam sehari untuk kenduri kahwin aku.

Setiap kali Mak Abah datang Shah Alam, mesti diorang akan bawa bahan-bahan masakan basah siap-siap, macam ayam, ikan, udang semua tu. Sebab diorang rasa diorang pun nak contribute juga. Padahal sebelum Nuar pergi outstation, mesti Nuar dah shoppingkan barang-barang basah, barang-barang kering untuk bekalan kitorang. Cukup sangat untuk 2 minggu. Hmmm, tapi perangai mak bapak memang macam tu. Walaupun anak dia dah besar, dah kahwin, diorang tetap rasa yang itu macam anak dia yang masih sekolah lagi. Tapi baguslah, terasa disayangi gitu, hehehe.

Oh, lagi satu yang sedih. Ni jadi masa raya haritu. Mak aku ada dua bidang tanah, anak perempuan pun ada dua. Jadi dia nak bagi sebidang tanah seorang dekat aku dengan Lia. Yang buat aku sedih tu, dia suruh aku bincang dengan Lia, yang mana satu aku nak, yang mana satu Lia nak. Dia kata dia nak tukar nama siap-siap sebelum dia meninggal dunia. Sedih tak??? Sedih gila kot!!! Waktu Mak cakap benda tu, aku diam aje. Sebab aku tengah tahan air mata dari mengalir. Kalau aku buka mulut, memang sah mengalir air mata aku ni.

Serius aku tak kisah pasal tanah tu, biarlah Lia pilih. Lagipun aku tak nak pasal tanah nanti kitorang adik beradik ada isu. Dah banyak benda macam ni jadi dekat keluarga orang lain. Adik beradik aku bukanlah ramai sangat, tak nak lah bergaduh sebab berebut harta. Memang sedih sangat bila dengar Mak cakap macam tu. Aku rasa macam belum cukup lagi aku bahagiakan Mak Abah aku, janganlah 'pergi' cepat sangat. Aku nak sangat bawa Mak Abah aku pergi jalan-jalan. Waktu muda-muda dulu diorang tak sempat nak jalan-jalan, sebab sibuk nak kumpul duit. Jadi sekarang biarlah aku yang bawa diorang jalan-jalan. Lagipun bolehlah aku ambil kesempatan sekali, aku kan suka jalan-jalan ni, hehehe.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment