nuffnang ad

Monday, February 13, 2012

We Are The Champions

Akhir-akhir ni aku sangat stress dengan kerja-kerja office. Sebelum cuti berpantang dulu, aku jaga accounts untuk Saudi, Kuwait, Bahrain dengan Iraq dan kena buat confirmation untuk Accounts Receivable. Tapi sejak balik semula office ni aku kena jaga Kazakhstan, Azerbaijan, Turkmenistan dengan Uzbekistan dan confirmation untuk Accounts Payable (yang memang sangat-sangat leceh kalau nak bandingkan dengan Accounts Receivable).

Dahlah, keempat-empat negara ni ada WHT Review. Dalam satu masa yang sama, banyaknya benda yang aku nak kena belajar. Tambah pula sejak ada anak ni, aku dah susah nak stay dekat office lama sangat. Hari-hari kena bawa balik laptop dan sambung kerja dekat rumah. Tapi aku sangat bersyukur sebab masa aku tengah sibuk ni, mak aku ada di Shah Alam, jadi ada orang tolong masak dan jaga Mirul :)

Sebenarnya aku ambil alih kerja orang yang dah berhenti. Jadi kalau ada apa-apa isu, aku memang kena siasat dan selesaikan sendiri. Cuma yang tak menariknya, orang-orang location asyik telefon untuk tanya progress, sampai marah-marah. Masalahnya, aku memang tak boleh nak update mereka sebab aku tak tau ape sebenarnya yang berlaku. Tak cukup dengan telefon dan Communicator, hantar lagi email, cc semua bos :(

Memang rasa tertekan sampai tahap nak resign, tapi nasib baik masih mampu bertahan.

Tapi pagi ni dengar lagu We Are The Champions dekat Lite.fm. Tiba-tiba rasa bersemangat OK. Rasa macam aku boleh saja nak selesaikan semua isu ni. Mungkin selama ni aku terlalu ikutkan perasaan, terlalu berfikiran negatif.

Sebenarnya tak ada yang mustahil dalam hidup ni, semua benda kita boleh lakukan kalau kita buang semua sikap negatif, jauhkan diri dari orang yang bersikap negatif dan kita kena tahu cara-cara untuk mengawal stress. Setiap orang ada cara tersendiri untuk kurangkan stress. Bagi aku sendiri, aku akan cari air untuk hilangkan stress. Kalau stress kat rumah, aku akan cepat-cepat mandi. Kalau dekat office, aku akan biarkan tangan aku di bawah aliran air paip untuk beberapa minit. Emmm, cara tu berkesan untuk aku.

Tapi hidup dekat Lembah Klang ni memang cepat membuatkan kita stress. Dengan penduduk yang ramai, jalan yang sentiasa sesak, udara yang tak berapa bersih. Jadi, hujung minggu, apa kata kemas-kemas beg, bawa kamera, jom pergi jalan-jalan. Balik kampung pun OK, boleh makan makanan sedap-sedap yang mak masak :)

No comments:

Post a Comment