nuffnang ad

Thursday, July 29, 2010

Eeeeee Geram Gila!!!!!

sekadar hiasan

Hari ni Putra LRT rosak lagi. Tapi kegeraman aku ni bukan sebab LRT rosak, ada kejadian lain yang mebuatkan aku fikir betapa sombong dan selfish nya manusia di akhir zaman ni.

Di sebabkan masalah apa entah, LRT tak dapat berfungsi seperti biasa. Jadi kena naik LRT dari stesen KLCC ke stesen Kampung Baru, sampai Kampung Baru kena turun dan tukar LRT lain ke stesen Pasar Seni pula. Sampai Pasar Seni, turun lagi dan tukar LRT lagi untuk ke Kelana Jaya. Hanya ada 1 platform aje yang boleh digunakan, jadi susah nak pastikan samada train akan ke arah Kelana Jaya atau Gombak. So, kena lah dengar pengumuman yang diorang buat.

Bila dah dapat naik train, ada satu aunty cina yang agak tua berdiri sebelah aku dan di depan aku berdiri seorang perempuan muda yang nampak seperti Cina (penilaian aku adalah berdasarkan warna kulit dan iras muka dia). Aunty ni nampak macam keliru, so dia bertanya sesuatu kepada perempuan muda ni, dalam bahasa cina. Ok memeranjatkan bila perempuan ni boleh bisik pada aku dan kata, 'tak faham apa yang dia cakap'. Dia cakap bahasa melayu dengan aku yer.

Aku kesian gila tengok aunty ni, bila perempuan muda ni buat bodoh aje kat soalan dia tadi. Aku pun bagitau kat aunty ni yang perempuan tu tak pandai cakap cina dan memang betul pun yang LRT ni akan pergi ke Masjid Jamek.

Aku memang sangat tak faham dengan kebiadapan perempuan muda ni. Ok, kau memang bukan orang cina, sebab tu kau tak faham apa yang aunty tu cakap. Tapi kau boleh berbahasa melayu, kenapa tak jawab aje dalam bahasa melayu.

Aku rasa geram sangat dengan perangai perempuan tu bila terkenangkan muka kesian aunty tu... Zaman sekarang ni memang ramai orang yang tak tahu menghormati orang lain, so aku memang sokong kempen-kempen berkenaan hormat-menghormati ni.

Adakalanya aku pun terlupa nak hormat orang lain, macam tadi aku rempuh aje sorang mamat Indon ni sebab dia halang laluan aku nak keluar LRT. Sekarang aku rasa meyesal la juga. Kepada orang sekeliling aku, tolonglah tegur aku kalau aku lupa cara nak menghormati orang dan binatang (ermmmm mungkin juga alam sekitar).

No comments:

Post a Comment