nuffnang ad

Sunday, November 20, 2011

Petua Untuk Melegakan Batuk Pada Bayi

Dalam entri yang lepas, aku ada janji untuk kongsi petua melegakan batuk. Aku dah cuba pada Miwul, Alhamdulillah memang berkesan.

Batuk Miwul sangat teruk. Setiap kali dia batuk yang kencang, mesti Atuk dan Uwan nya cepat-cepat berlari dekat Miwul untuk gosok-gosok dada dia. Aku sendiri pun tak sanggup nak tengok Miwul batuk sampai aku selalu cakap kat Miwul, "pindahkanlah batuk tu kat Mommy, biarlah Mommy yang batuk, biarlah Miwul sihat". Ada 2 petua yang aku nak kongsi di sini. Aku amalkan dua-dua.

Yang pertama untuk legakan batuk. Ambil sebiji bawang putih dan bakar pada api, tapi jangan sampai hangus. Kemudian gosokkan pada permukaan yang kasar untuk menghancurkan bawang tersebut. Campurkan bawang yang telah hancur dengan sedikit minyak masak. Sapukan pada bahagian dada bayi.

Yang kedua untuk mengeluarkan kahak dan melegakan batuk pada bayi. Sebab bayi ni kecil lagi, manalah diorang tahu cara nak buang kahak kan. Dengan mengamalkan petua ni, kahak akan keluar sebagai najis. Ambil beberapa helai daun kaduk, campurkan dengan sedikit kapur sirih (sikit saja tau) dan air paip. Ramas daun kaduk sehingga lumat. Sapukan pada dada dan perut bayi.

Pada mereka yang tak kenal daun kaduk, aku sertakan gambarnya sekali. Orang Negeri Sembilan mesti kenal daun ni sebab ni daun ni salah satu ramuan untuk memasak Sambal Daun Kayu.

Semoga info ni bermanfaat untuk kamu :)

No comments:

Post a Comment