nuffnang ad

Tuesday, September 20, 2011

Petua - Kencing Tak Lawas

Tiba-tiba rasa macam nak kongsi petua pula hari ini. Sebabnya petua ni memang berkesan dan aku dah cuba pada diri sendiri. Pada sesiapa yang pernah mengalami kencing tak lawas ni, pasti mereka tahu betapa azabnya sakit ni.

Perasaan nak buat air kecil tu sangat membuak-buak, tapi yang keluar hanya beberapa titis sahaja. Dan rasa sakit semasa membuang air kecil tu, hanya orang yang pernah mengalaminya sahaja akan faham. Dah la aku kena penyakit masa hari raya hari tu, susahnya nak berjalan-jalan raya, asyik rasa nak buang air saja.

Ok, petuanya adalah dengan minum air barli. Bagi mereka yang tak tau macam mana rupa biji barli tu,ni aku sertakan gambarnya sekali.



Seelok-eloknya minumlah air barli buatan sendiri (ok, aku tipu.Mak aku yang tolong masakkan). Senang saja nak sediakan air barli ni. Rebus biji barli sampai kembang dah lembut. Letak sehelai daun pandan supaya ada bau yang wangi. Bila nak minum tu, campurlah dengan sedikit gula.

Senangkan? Insyaallah berkesan, cubalah.

No comments:

Post a Comment