nuffnang ad

Wednesday, September 21, 2011

Beranak-beranak, Menyusahkan Orang!!!

Aku baru saja dengar ayat tu keluar dari mulut seorang lelaki, baru saja beberapa minit yang lepas. Walaupun ayat tu bukan ditujukan untuk aku, tapi sebagai seorang perempuan yang tengah mengandung, sedikit sebanyak aku terasa dan sedikit sebanyak aku tahu ayat tu ditujukan untuk aku juga.

Aku memang sangat marah sekarang ni, dan aku doakan kau tak kan dapat anak sampai kau tua!!!! Biarlah kau tua seorang diri, aku doakan kau takkan dapat kasih sayang seorang anak. Aku tahu memang tak baik doakan keburukan untuk orang, tapi aku rasa ayat tu jahat sangat. Kalaulah kau boleh tahu betapa mak ayah kau dulu sangat gembira saat menantikan kelahiran kau, mesti kau takkan cakap macam ni.

Anak tu sangat penting kot dalam kehidupan seorang manusia. Waktu kita sedih, anaklah yang akan menggembirakan kita. Waktu kita ditindas, anaklah yang akan membela kita. Waktu kita sakit, anaklah yang akan menjaga kita. Sesudah kita mati, anaklah yang akan mendoakan kita. Kalaulah kita berjaya mendidik seseorang anak itu dengan baik, anaklah yang akan jadi harta paling beharga untuk kita. Dan aku percaya, setiap ibu bapa pasti berusaha untuk mendidik anak menjadi seorang yang berguna.

Untuk mamat ni, mungkin sebab dia dah ada banyak duit sangat. Dan dia merasakan duit tu boleh membahagiakan dia, boleh menjaga dia bila dia tua nanti. Tak apalah kalau itu pemikiran kau. Tapi tolong jaga dan hormati perasaan orang lain. Orang lain suka dapat anak, orang lain bahagia nak menimang cahaya mata. Jangan disebabkan oleh pemikiran kau yang tak berapa matang tu menyebabkan orang lain rasa 'bersalah' untuk menimang cahaya mata. Ataupun mungkin pemikiran mamat ni sangat moden, sampai merasakan anak tu tak perlu dalam sesebuah kehidupan.

Malas dah nak membebel panjang pasal orang yang tak berfikiran matang lagi. Semoga satu hari nanti kau sedar apa yang kau cakap sekarang dan semoga kau sedar, setiap patah perkataan yang keluar dari mulut kau itu adalah satu doa. Semoga benda ni berbalik semula pada kau...

2 comments:

  1. sedey nye minn..sampai hati die ckp gituu..terluke aku..punyer la nak ank, die plak sng2 jer ckp nyusahkan..

    ReplyDelete
  2. tu la, aku sangat marah and sedih sangat. tak tahulah apa yang ada dalam fikiran dia. Aku memang betul2 harap benda yang dia cakap tu akan 'berbalik' semula kat dia...

    ReplyDelete