nuffnang ad

Friday, July 19, 2013

Peer Pressure, Huhuhu

Assalamualaikum...

Ni handbag punya cerita....

Ada dua benda yang aku nak salahkan dekat sini. Yang pertama adalah orang sekeliling, dan yang kedua adalah Reebonz.

Memang dah lumrah perempuan suka nak bergaya kan. Makin tinggi gaji, selera pun makin tinggi. Tengok orang sekeliling pakai handbag jenama, kita pun nak pakai. Kalau ikut pada gaji tu memanglah mampu, tapi kita kena fikir dari sudut lain jugak. Orang yang pakai handbag mahal tu duduk dengan mak bapak, jadi tak payah bayar sewa rumah (dah jimat RM1500), tak payah bayar duit Unifi (RM150). Mak bapak dia pula kaya, siap belikan kereta (jimat RM450). Dia juga tak kahwin lagi atau ada anak lagi, jadi tak payah bayar duit nursery (jimat RM300), tak payah beli susu dengan diapers (jimat RM250). Uish, banyak lagi la kalau nak disenaraikan.

*Ni exaggerate je ni, padahal Nuar pun contribute jugak. Tapi tak kira, nak ambil kira gak semua benda, hehehe

Jumlah semua, dia dah jimat RM2650. Tambah dengan duit simpanan sikit, dah lepas dah nak beli satu handbag.

Tapi ni memang serius, kita memang akan terpengaruh dengan orang sekeliling. Macam ada seorang perempuan ni, dia ni memang jenis yang selamber je, tak ada nak bergaya-gaya ni. Beberapa tahun dulu, dia pernah cakap dengan aku yang dia tak heran dengan handbag berjenama, pakaian berjenama ni semua. Dia rasa itu satu pembaziran. Siap dia rasa pelik, kenapa perempuan sanggup nak menghabiskan duit untuk benda-benda ni semua. Tapi terbaru ni, dia pun dah terpengaruh dengan barangan berjenama ni. See, manusia akan berubah mengikut peredaran zaman.

Dan application Reebonz dekat handphone aku ni pun salah satu sebab jugak. Setiap pagi, sesudah je sampai office, mesti nak buka application ni dulu, bukannya nak bukak laptop ni, huhuhu. Nak tengok ada update terbaru tak. Mungkin aku patut remove kan je application ni dari handphone sebelum aku terlajak jauh.

Tapi kebenarannya, aku pernah removed application ni dari handphone. Tapi tak sampai seminggu, aku install balik, huhuhu.

Ni nak menyimpang pasal benda lain sikit. Cerita pasal online shopping punya application ni, benda ni sangat la bahaya. Macam aku, memang dah set credit card punya info dalam tu. Jadi senang sangat la nak shopping. 4 langkah mudah je. Yang pertama, pilih barang yang kita nak beli. Yang kedua, click 'buy now'. Yang ketiga, click 'confirm purchase'. Yang keempat, tunggu je benda tu sampai. Lepas tu hujung bulan menangis tengok credit card statement, huhuhu. Punya la banyak kali aku shopping, sampai kena tegur dengan receptionist, 'Wah, asyik shopping je kak'.

Ok, ok, berbalik kepada cerita handbag. Semalam, waktu nak balik rumah, masa dalam lif, ada seorang perempuan ni. Mata aku terpandang pada tali handbag dia, sekali nampak ada tanda jahitan yang tak kemas pada tali tu. Maksudnya, tali handbag dia dah putus, jadi dia hantar jahit je. Handbag yang dia pakai pun handbag biasa je, terus aku rasa insaf sekejap, huhuhu.

Terus rasa menyesal dengan perangai diri sendiri, rasa macam pakai je la handbag Elle, Guess, atau Guy Laroche yang biasa aku pakai tu, tak payah la gatal-gatal nak desinger handbag bagai. Tu pun dah mahal dah, tak bersyukur jugak lagi tu.

Tapi aku ni kenal sangat dengan diri sendiri, kejap je rasa menyesal tu. Sebelum taip entri ni tadi, baru je aku meleleh air liur tengok Celine, huhuhu.



Ok la, tak dapat lagi Prada punya handbag, dapat spec pun jadi la. Bersyukur, bersyukur....

*Bila pakai spec ni rasa cam cikgu besar pulak, hehehe.

No comments:

Post a Comment