nuffnang ad

Monday, July 22, 2013

Bazar Ramadhan

Salah satu benda yang best masa bulan puasa ni adalah Bazar Ramadhan. Masa inilah nak jumpa makanan yang pelik-pelik yang jarang boleh dijumpai masa bulan lain.

Tapi ada antara peniaga bazar Ramadhan ni yang tak ikhlas nak meniga, sekadar nak dapatkan keuntungan semata-mata. Aku tak kisah kalau harga makanan tu mahal, tapi biarlah rasanya berbaloi dengan harga. Kadang-kadang tu rasa makanan tak sedap, kadang-kadang tu makanan dah basi. Kesian kami yang jadi pembeli ni, patah terus selera nak makan.

Sebab tu aku agak keberatan setiap kali Nuar ajak pergi bazar Ramadhan. Rasa macam kalau dapat masak dekat rumah lagi berbaloi. Lagipun sejak jadi mak buyung ni, memang aku tak larat sangat nak jalan dekat tempat yang ramai orang, memang rasa nak pitam je.

Tahun-tahun sudah, kitorang rajin jugak pergi bazar Ramadhan dekat Stadium Shah Alam ni. Memang ada banyak sangat pilihan makanan, gerai pun ada banyak gila sampai tak larat nak jalan. Tapi tahun ni bazar Ramadhan dekat situ macam suam-suam kuku je, sikit sangat gerai yang ada. Sekejap je dah habis round dah, pilihan makanan pun tak banyak sangat. Kecewa la jugak, huhuhu.

Weekend lepas kitorang balik kampung untuk berbuka puasa kat sana. Bazar Ramadhan dekat kampung sendiri jugak yang best. Nampak banyak sangat makanan yang berkenan dekat hati ni, huhuhu. Kena kawal nafsu sikit.



Kuih Badak Berendam ni (orang nogori panggil Kuih Sopang) memang antara kegemaran masa bulan puasa ni. Setiap kali balik kampung memang wajib cari. Kena cepat, kalau lambat memang melepas la.

Lagi satu yang wajib untuk aku adalah lauk gulai Sambal Daun Kayu. Kalau makan dengan nasi panas, memang membuka selera betul.

Bulan puasa ni, biasanya aku tak makan banyak sangat. Biasanya akan berbuka dengan nasi je. Kuih-muih ni kalau tak ada pun tak apa. Dan biasanya tak akan ada round kedua. Memang aku kenyang sangat dah. Sampai tahap Nuar kena paksa aku untuk makan kuih-muih yang dia beli tu. Nuar memang hobi dia suka shopping makanan, huhuhu.

Disebabkan aku bukanlah big-eater masa bulan puasa ni, biasanya aku hanya akan beli 1 atau 2 jenis makanan je dekat Bazar Ramadhan.

Semalam, masa nak keluar dari bazar Ramahan, terserempak dengan seorang pakcik ni yang tengah kira-kira duit. Memang kesian sangat, sebab dia kira duit seringgit-seringgit. Adalah dalam 6-7 keping je duit seringgit, dalam wallet dia nampak macam dah kosong dah, huhuhu.

Serius aku rasa sedih sangat. Mungkin pakcik tu kena kira dulu berapa duit yang dia ada sebelum masuk bazar Ramadhan, sedangkan ramai antara kita yang berkira-kira cukup atau tak makanan yang dah dibeli. Dan yang pastinya, ramai antara kita yang membazir makanan. Termasuklah aku sendiri, selalu je buang makanan sebab banyak sangat yang berlebih, huhuhu. Nak makan dah tak larat, nak simpan fridge pulak dah penuh.

Teringat zaman kecik-kecik dulu. Bila pergi bazar Ramadahan, main mintak je apa yang nampak sedap kat mata. Tak pernah terfikir pun samada Abah ada duit atau tak. Tapi Alhamdulillah, walaupun Abah pekerja kerajaan yang biasa-biasa je, kitorang sekeluarga masih mampu makan makanan sedap-sedap. Lagipun Mak aku pandai memasak makanan yang sedap-sedap.

:)

No comments:

Post a Comment