nuffnang ad

Tuesday, April 30, 2013

Anak Bujang Saya Dah Besar

Alahai, dah besar dah budak ni. Sekarang ni kalau makan, memang nak suap sendiri. Kalau kita suap, terus mengamuk, jerit-jerit tak nak makan. Aduhai, sabar je la kalau jadi mak orang ni. Padahal aku ni memang la kurang sabar orangnya. Sampai tahap Nuar pun tegur, kata aku ni macam pasrah je.

Aku malas la nak kasi dia suap sendiri, memang sah la bersepah rumah tu. Kesian Nuar, sampai 10 kali menyapu sisa-sisa makanan, huhuhu. Dah la tu, menyuap nasi guna dua-dua tangan. Sekejap tangan kanan, sekejap tangan kiri, ikut suka hati dia je. Hmmm, tapi bila fikir-fikir balik, ni salah satu dari  benda yang dia patut belajar. Pasrah je la.

Akhir-akhir ni kitorang perasan yang Amirul suka sangat makan ayam goreng, memang laju je dia menyuap cebisan ayam goreng yang aku dah siat-siatkan tu. Siap merengek-rengek nak aku siatkan ayam tu cepat-cepat, huhuhu. Ni mesti terpengaruh dengan cerita Upin & Ipin yang suka makan ayam goreng tu.

Tapi style makan Amirul ni pelik sikit. Dia makan ayam goreng dulu, nasi tak makan pun. Bila ayam goreng dah habis, baru dia makan nasi pulak. Nuar suruh aku gaul-gaulkan ayam goreng tu dengan nasi, supaya dia akan makan ayam tu sekali dengan nasi. Tapi hey, anak aku ni bijak kot. Pandai dia nak godek-godek, selongkar-selongkar timbunan nasi tu untuk cari ayam goreng, huhuhu.

Sekarang ni ada kepandaian baru pulak. Pantang nampak peha ayam goreng, terus nak makan camtu je. Tak nak siat-siatkan dah. Wah, ni kalau makan KFC, drumstick memang dia dah chop la ni. Anakku, marilah kita berebut, Mommy pun suka drumstick gak, hehehe.



Semalam, macam biasa aku siat-siatkan dada ayam untuk budak kecik ni. Sekali, dia nampak drumstick dekat dalam pinggan Nuar, terus tanpa segan silu ambik je drumstick tu. Ish, ish, ish, perangai siapa la yang dia ikut ni. Weh, nasib baik la Abah kau ni memang jenis yang selalu mengalah je.


Lepas ni kalau masak ayam, kena masak 2 drumstick. Sebab aku pun nak jugak, hehehe. Teringat zaman dulu-dulu. Mak aku akan masak 3 drumstick, 3 kepak supaya setiap anak tu dapat seorang satu, tak ada la nak berebut. Betapa la mak bapak cuba nak jadi adil kepada anak-anak :)
posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment