nuffnang ad

Friday, May 11, 2012

Ya Allah, Berkatilah Rezeki Kami Sekeluarga

Akhir-akhir ni aku selalu mengadu pada Nuar yang aku tak puas hati dengan kenaikan gaji aku. Walaupun dapat gred yang baik waktu penilaian, tapi kenaikan gaji tu hampir sama dengan orang lain yang dapat gred lagi rendah. Perkara yang sama berlaku 2 kali berturut-turut. Aku rasa tak adil, aku rasa dah malas nak rajin bekerja lagi. Kira demotivated la ni huhuhuhu.

Tapi Nuar suruh aku bersabar. Dia kata mungkin itu bukan rezeki aku. Mungkin Allah akan beri rezeki tu pada Amirul dan bukan pada aku. Maksudnya mungkin Amirul akan jadi anak yang bijak, anak yang taat, anak yang sentiasa murah rezeki, pendek kata yang baik-baiklah.

Sekarang ni mak dan abah aku ada dekat rumah aku, jadi TV dekat rumah tu memang selalulah memaparkan rancangan agama. Walaupun tak khusyuk menonton (sebab leka baca blog orang), telinga aku tetap mendengar jugalah butir bicara ustaz-ustaz tu. Salah satu perkara yang aku dengar dan membuatkan aku khuatir adalah mengenai rezeki yang halal dan berkat.

Aku tak ingat aku dengar dari rancangan yang mana satu, tapi ada seorang ustaz yang cakap, kadang-kadang anak selalu sakit sebab makan dari hasil yang tak berkat. Bila Amirul selalu batuk-batuk dan sekarang ni cirit-birit membuatkan aku terfikir, dari sumber yang berkatkah makanan yang aku suap ke mulutnya?

Sebagai seorang pekerja yang makan gaji, tidak aku nafikan yang kadang-kadang aku ada juga curi tulang. 'Curi tulang' yang aku maksudkan - adakalanya datang lambat ke office, adakalanya berbual dengan teman sekerja, adakalanya buka FB sewaktu bekerja, adakalanya pergi makan tengahari lebih dari satu jam. Mungkin dari perkara-perkara beginilah yang menyebabkan rezeki kita kurang keberkatannya.

Aku selalu juga  bekerja lebih masa dan pada hujung minggu secara percuma (sebab tak layak nak claim OT huhuhuhu), jadi aku harap ia mampu nak top-up balik masa-masa yang aku curi tu.

Ya Allah, aku cuba untuk memperbaiki diri, semoga setiap waktu aku di pejabat itu bermanfaat dan semoga rezeki aku itu berkat untuk aku suapkan ke mulut keluargaku. Ya Allah, lindungi kami dari segala penyakit yang merbahaya, lindungi kami dari segala anasir-anasir dunia.

Amin... 

No comments:

Post a Comment