nuffnang ad

Thursday, September 10, 2015

Professor Datuk Dr Khalish Aid

Assalamualaikum wbt...

Ok ok tengah mood rajin nak update blog. Meh layankan je mood ni, walaupun update mengarut je hihihi.

Tajuk entry bukan main kan? Sape la pulak Professor Datuk Dr Khalish Aid ni. Hahaha, cakap tu kan satu doa, so ni kira sebahagian doa aku untuk budak kenit tu. Walaupun aku selalu cakap nak anak aku jadi orang yang berguna, tapi kalau sampai tahap boleh jadi professor, memang aku bersyukur sangat. Kalau jadi professor pun, mesti jadi professor yang berguna ok. Tak mau la jadi professor yang corrupt.

Ok ok, berbalik kepada tajuk. Zaman Amirul dulu rajin la jugak bacakan dia buku cerita sebelum dia tidur. Sebab masa tu kan ada dia sorang je, masih senang nak handle. Tapi tak adanya budak tu rajin membaca pun, huhuhu.

Bila dah ada Khalish ni, aku dah jadi malas dah nak bacakan buku cerita untuk diorang. Huh, penat kot nak handle dua orang anak. Bila baring je, senang sangat aku terlelap, mana sempat nak bacakan buku. Tapi entah macam mana, si Khalish ni suka pulak nak membaca sebelum tidur. Kadang tu malas aku nak layan, so aku dah siap-siap sorokkan buku tu bawah bantal. Hahaha, tak guna punya Mak kan?

Si kenit tu mesti cari buku dia bila aku sorok kan. "Baca, baca", sambil cari-cari buku dia kat atas katil. At last bagi la jugak buku tu kat dia, kesian kot, tak baik sekat hobi anak.


Ni buku yang dia tengah suka baca sekarang ni (tengok gambar je pun), 100 First Animal. Buku ni kena baca sekurang-kurangnya 2 kali khatam satu malam. Mula-mula aku yang kena tanya dia, 'what is this'. So Khalish akan jadi tukang jawab. 'Cat, meow....'.

Round kedua, dia pulak tanya aku. 'Apa ni?'. aku pulak yang menjawab. Sampai la habis satu buku tu.

Selalunya budak kecik ni suka tunjuk pandai sikit...

Khalish: Apa ni?
Ma: Butterfly
Khalish: Bukan
Ma: Habis tu?
Khalish: Ukkerfy (cara sebutan dia)
Hmmmmm, apa-apa la nak oi.


Ni pun buku yang dia suka baca jugak sebab cerita pasal kucing. Diorang memang ada special relationship sikit dengan kucing. Sama dengan Abah diorang, tak paham betul aku.

Untuk Khalish, teruskan hobi rajin membaca ok. Ma dengan Abah sanggup je habiskan duit kalau untuk buku. Semoga adik akan jadi orang yang berguna satu hari nanti. Amin...

No comments:

Post a Comment