nuffnang ad

Friday, April 13, 2012

Saya Sayang Mak dan Abah

Anak mana yang tak sayang mak bapak diorang kan? Aku percaya semua sayang mak bapak masing-masing. Tapi sayang seorang anak terhadap mak bapak tak akan terlawan dengan sayang mak bapak kepada anak-anak. Bila aku dah ada anak, baru aku faham perasaan tu. Setiap perkara yang kita lakukan, semua untuk kebaikan anak.

Sekarang ni dah hampir pukul 3 pagi. Aku masih berjaga lagi untuk siapkan kerja-kerja office yang masih tertangguh. Rasa lembab sangat buat kerja dari rumah ni, dah lah menggunakan 1 monitor saja. Tambah lembab lagi bila aku secara tiba-tiba berasa sedih dan sayu bila tengok muka mak dan abah yang tengah tidur ni.

Untuk pengetahuan, aku sekarang ni dalam cuti sakit sebab tulang kaki aku retak gara-gara terpelecok dekat office. Disebabkan tak larat untuk turun naik tangga, aku tidur dekat ruang tamu saja untuk sementara waktu. Mak dan abah aku dengan baik hatinya tidur di ruang tamu juga untuk temankan aku dan Mirul.

Korang pernah tak tatap wajah mak bapak korang betul-betul. Aku memang jarang berbuat macam tu. Sebab tu malam ni,bila aku tengok muka diorang yang tengah tidur ni, aku rasa sayu sangat. Baru aku sedar yang mak abah aku dah semakin tua, uban pun dah mula tumbuh di kepala abah, kedutan pun dah bertambah banyak. Dan aku percaya yang tenaga diorang pun dah tak sekuat dulu.

Tapi abah gagahkan diri juga untuk memandu lebih kurang 2 jam dari kampung ke Shah Alam semata-mata untuk temankan aku setiap kali Nuar pergi outstation. Mak dengan suka relanya kemaskan rumah, memasak, cuci baju Mirul, mandikan Mirul, pendek kata mak ambil alih semua tugas aku sepanjang aku sakit kaki ni.

Aku mula sedar yang mereka semakin tua sewaktu aku dekat hospital, masa kaki retak hari tu. Aku sepatutnya kena duduk ward untuk beberapa hari. Tapi abah beria-ia tak kasi aku duduk ward. Waktu tu dah pukul 2 pagi. Dia risau, kalau aku masuk ward, siapa yang akan hantar dia balik rumah memandangkan dia tak mahir sangat jalan dekat Shah Alam ni. Nuar pulak ada dekat Perak masa tu. Bila aku tengok muka abah yang risau, aku sedar yang abah memang dah semakin tua. Jadi aku cakap dekat doktor yang aku tak nak masuk ward, susah sebab aku ada anak yang breast feed.

Zaman remaja aku, aku tak ada bezanya dengan dengan remaja-remaja nakal (nakal saja, bukan jahat hehehe) yang lain. Bila aku dah semakin tua ni, baru aku terfikir, adakah dengan pencapaian aku sekarang membuatkan mak dan abah bangga? Adakah sikap aku yang semakin matang ni mampu membuatkan mak dan abah bahagia? Ada macam-macam persoalan lagi yang aku fikirkan.

Apakah cara yang paling sesuai untuk membalas jasa dan membuatkan mak dan abah bahagia? Dengan memberi duit belanja bulanan yang banyak? Jawapannya, tidak. Sebab diorang lagi suka aku simpan duit tu untuk kegunaan masa depan. Adakah dengan membawa mereka berjalan-jalan di shopping complex. Jawapannya, tidak. Mak kata dia dah tak heran dah, dah puas masuk shopping complex masa duduk Singapore dulu. Adakah dengan membawa mereka keluar makan makanan yang sedap-sedap? Jawapannya, ya dan tidak. Ya, untuk makanan melayu dan tidak untuk makanan Western.

Antara perkara yang membuatkan mereka gembira adalah apabila semua anak-anak berada di rumah dan makan bersama-sama. Selain tu, kehadiran Mirul membuatkan mereka gembira. Mak dengan abah sangat suka dengan budak-budak kecik. Cucu orang pun mereka sayang, cucu sendiri apatah lagi.

Oh, ada satu adegan sentap yang berlaku baru-baru ni, masa result SPM keluar.

Aku : Mirul, belajar rajin-rajin tau. Kawan-kawan Mommy ramai yang anak sebaya dengan Mirul. Mirul mesti dapat 10A tau, kalau tak Mommy terpaksa off handphone, takut orang telefon tanya result.

Mak : Entah Uwan dapat tengok ke tak Mirul dapat 10A. Entah Uwan ada lagi ke tidak.

Serius aku tak tahu nak buat muka macam mana masa tu, rasa sedih sangat. Kalau boleh, mestilah aku nak mak dan abah aku masih ada lagi masa tu. Walaupun sebesar dan sedewasa mana pun kita, kita tetap perlukan mak bapak. Walaupun sepandai mana pun kita sehingga ada Master, ada PHD, mak bapak juga yang kita cari, pada merekalah yang kita rujuk bila ada masalah.

Ok, dah tak boleh tulis lagi. Mata dan hidung dah banjir. Aku harap Allah akan beri aku masa, tenaga, wang untuk aku terus bahagiakan mak dan abah.

Amin...

No comments:

Post a Comment